10.4.2014

FIAT 2000

FIAT 2000 oli italialainen raskas tankki ensimmäiseen maailmansotaan. Koska italialta
puuttui kaiken tyyppisten panssarivaunujen ja ajonuvojen tuotanto, niiden suunnittelu ja rakentaminen oli aloitettava aivan alkutekijöistä ja kokonaan uudella tuotantolinjalla.
Tämän haasteen sai ja otti vastaan italialainen auton valmistaja Fiat vuosi 1916.

Uuden tankin prototyyppi esiteltiin sotilaalliselle komissiolle 21 kesäkuu 1917.  
Tankin mekaaniset järjestelmät olivat valmiina mutta sen päällirakenteet lisättiin myöhemmin. Komissiolle esitetty tankin prototyyppi oli varustettu päätä avoimella kartio mallin tornilla ja harjoituksissa käytetyillä aseilla.

                               Fiat2000.jpg
Tankin kansirakenteet valmistuivat lopullisesti vasta 1918 vuoden aikana.
Fiat 2000 oli raskas, 40 tn, verrattuna englannin Mark-V tankin 28 tonnin painoon.
Edessä istuvan kuljettajan näkökenttä oli erittäin hyvä laajan etu ikkunan sekä sivuilla olevien pienten tähystys luukkujen ansiosta.

Fiat 2000 erosi muista tankeista, sisätilat erityisesti englantilaisista, koska moottori
ei ollut tavalliseen tapaan sijoitettettu vaan tankin takaosan lattian alapuolella.
Moottori oli myös iso Fiat lentokoneen A12, 6 sylinterinen 240 hp rivi moottori. 
Myös voiman siirto ja vaihteisto oli lattian alla. Voima välittyi poikittais-akselin avulla vaihteiden välityksellä suoraan kummallekin telaketjulle. Polttoaine säliö oli suuri
 800 - 1000 litraa, mutta se takasi vain 75 km matkan päällystetyllä tiellä.
                               
Telaketjut olivat pidemmät kuin Mark-V tankin, mutta pienemmät ympäri mitan osalta
joten ne olivat myös kevyemmät, kuin englantilaisessa vaunussa, eikä vinokaiteen mallia. Panssarointi oli sileä, valmistettu yhteen niitatuista teräslevyistä.
Levyjen vahvuus edessä 20 mm, päällä, sivuilla ja muualla 15 mm.

Aseistus koostui alunperin tornista, siinä olevasta tykistä ja kymmenestä konekivääristä (kolme kummallakin puolella ja neljä edessä), mutta tämä jätti tankin takaosan ilman puolustusta sekä aiheutti tankin sisätilojen täyttymisen savulla joten torni päätettiin asentaa katolle varustaa tuulettimella sekä muuttaa konekiväärien paikat, molemmilla sivuilla, kolme taakse ja kaksi edessä.

Tankin mielenkiintoisin varuste on kuitenkin torni, jokaRenault FT-17 tankkia lukuun ottamatta oli ensimmäinen tankki jossa on pyörivä Torni kiinnitettynä rungon yläpuolella.
Torni oli valmistettu neljästä suorasta levystä, jotka oli niitattu kulmista keskenään ja sen sisällä oli reilusti tilaa, vaikka kahdelle miehistön jäsenelle.

Panssarivaunun pääase oli 65 mm haupitsi, piipun pituus oli 17 kaliberia. Tilavan ja korkealle sijoitetun tornin ansiosta tykin tulitus ja korotus kulma oli erittäin suuri -10 / +75 astetta.
                             
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The FIAT 2000 was a substantial vehicle, of comparable dimensions to the British Mark V tanks, and weighing 40 tons as compared to the Mark V's 28 tons.

The driver was seated at the front, with very good overall vision consisting of a large port forward and small lateral loopholes.
                             Fiat2000.jpg
The layout of the FIAT 2000 differed to the other tanks then in use, especially the British ones. The engine was separated from the crew; not placed behind the crew compartment as modern tanks, but below it. The mechanical layout was also interesting and innovative, comprising a FIAT Aviazione A12, water-cooled 240 hp engine with 6 cylinders driving the tracks through a transverse transmission. The fuel capacity was 600 - 1,000 liters, but this gave only 75 km range on paved roads.
                              
The tracks were longer than the hull, but were lower in comparison to the wrap-around type found on the British 'rhomboidal' tanks and thus lower in weight.
                           
The armour was of clean design, being made of riveted steel plates. It was 15 mm thick on the sides and 20 mm on the front.
--------------------------------------------------------
                   
Type: Heavy tank
Place of origin: Italy
Production history: Number built 2
Specifications
Weight: 40 t
Length: 7.4 m (24 ft 3 in)
Width: 3.1 m (10 ft 2 in)
Height: 3.9 m (12 ft 10 in)
Crew: 10
Armor: 15-20 mm
Main armament: 1 x 65 mm cannon
Secondary armament: 6 x 6.5 mm machineguns
Engine: FIAT Aviazione A.12 water-cooled inline 6-cylinder gasoline 240 hp
Power/weight:  6 hp/t
Suspension: Leaf spring
Operational range: 75 km (47 mi)
Speed: 7 km/h (4.3 mph)
--------------------------------------
Armament originally consisted of the turret mounted gun and ten machineguns (three on each side and four in front), but this left the rear of the tank undefended and tended to contaminate the interior with propellant fumes, so it was decided to install a ventilator in the roof and alter the machinegun positions to two on each side, three at the rear, and two in front.
                               
Perhaps the most interesting feature of the tank's weaponry was the turret; apart from the Renault FT-17, this was the first tank to have a rotating turret mounted above the hull. The turret was made of four pieces rivetted together and had room enough for two crew members. Its weapon was a 65/17 howitzer (of 65mm caliber with a barrel 17 calibers long). Thanks to the tall turret and the space available beneath it, the gun's elevation was -10/+75°.

This tank was often called 'the heaviest World War I tank' but this is not strictly accurate, since the FIAT 2000 never actually saw combat in World War I. Also, the modest order for 50 tanks was never completed, the only tanks produced being two prototypes.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.