Panssarivaunu oli saksalainen tankki-projekti ensimmäisen maailmansodan aikana.
Saksa: der Panzer, gepanzert = panssari / panssaroitu.
Saksa: der Wagen = ajoneuvo / vaunu.
Suunnittelu oli radikaali, vaunu oli tarkoitettu nopeasti liikkuva rynnäkkö tai hyökkäys panssarivaunu joka oli kohtalaisen kevyesti panssaroitu.
Oberschlesien telaston voimansiirto ja vaihdelaatikko oli sijoitettu säiliön alle, puolet telastosta oli koteloituna ja suojattuna. Suunnittelu uhrasi panssarointia nopeuden kustannuksella ja tarvittiin vain 180 hv moottori antamaan voimaa 19 tonnia painavalle vaunulle, joka 180 hp moottori teholla saavutti 14 km /h ( 8.7 mph) tuntinopeuden.
Tankin varustelu oli jo lähes nykyaikainen. Pyörivä tykkitorni oli vaunun keskellä, sen yläpuolella ja tornissa oli tykki vaunun pää-aseena. Taistelutila oli erillinen, kuten FT vaunussa, vetopyörät oli vaunun keskellä vaihteisto ja moottoritila oli sijoitettu taakse, samoin telojen voimansiirron kytkin.
Ensimmäisen maailmansodan lopulla oli selvää että ainoa saksalainen tankki A7V oli
liian kallis valmistaa, miehistön tarve oli liian suuri, vaunun sisätilat huonot ja vaunu
oli liian hidas ja kömpelö. Tästä syystä haluttiin kevyt, nopea, ketterä ja hyvin aseistettu panssarivaunu joka suoriutuisi ripeästi myös suora rynnäköinti tehtävistä.
Tälläiset vaunut toimisivat rintama-hyökkäysten keihään kärkenä ja näitä haluttiin tuottaa suuria määriä jalkaväen tukivaunuiksi.
Kolmetoista yritystä osallistui tarjouskilpailuun. Keskellä vuosi 1918 valittiin Kapteeni Müller Oberschlesien Eisenwerk and Gleiwitz suunnittelema panssarivaunu
jota alettiin valmistaa suunnitelman mukaisena.
Valmistus haluttiin salata ja vaunu sai valmistus aikaisen sala-nimen Oberschlesien, ylä-sleesialainen. Lokakuu 1918 prototyyppi Oberchlesien-I vaunuja valmistui 2 kpl.
Kumpaakaan valmistuneista testimalleista ei tilattu, sillä uusi Oberschlesien-II oli jo
suunniteltu, mutta ei ehtinyt tulla täysin valmiiksi ennen sodan päättymistä.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Valmistus: Saksa
Paino: 19 t
Pituus: 6,7 m (7,3 yd)
Leveys: 2,34 m (2,56 yd)
Korkeus: 2,9 m (3,2 yd)
Miehistö: 5
Panssari: 14 mm (0,55 in)
Aseistus: Päätorni 1 x 57 mm (2,2 in) (tai / or 37 mm = 1.5 in tykki) sekä 2 x 8 mm konekivääri.
Moottori: Argus bensiini 180 hv (132 kW)
Teho / paino: 9,5 hv / t (7 kW / t)
Toiminta-alue: 60 km (37 mi)
Nopeus: 16 km / h (9.9 mph) maantie, 9 km / h (5.6 mph) maasto.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sturmpanzerwagen Oberschlesien Heavy Breakthrough / Assault Tank
Designed by Oberschlesien Eisenwerk (Oberschlesien-Eisen-Industrie at Gleiwitz / Gliwice), it featured central turret armed with 37mm or 57mm gun and two small turrets, each armed with a machine gun.
The tank was planned to weight some 19000kg. It was powered by 195hp engine and could travel at maximum speed of 19km/h. Maximum armor protection was to be 14mm. It was to be operated by the crew of 5 men. Two prototypes were ordered but were only partially completed when the war ended, while plans existed for an improved Oberschlesien II tank.
Looks like this could have been ahead of it's time!
VastaaPoistaYep
PoistaLooks very modern insides, mostly same, like the ww-II tanks
Only track drive wheel is middle wagon..