24.9.2014

A-30 (T-32)

Stalinin määräyksestä uuden mallin A-30 suunnitelmat valmistui nopeasti. 
Molempien panssarivaunujen suunnitelmat esiteltiin puolustuskomitealle syyskuussa
Komitean puheenjohtaja oli Kliment Voroshilov.

Uusi malli A-30 painoi 18 tonnia ja sen tornissa oli 76,2 mm tykki ja konekivääri, sekä
toinen konekivääri rungossa ajajan vieressä ja vaunu liikkui vain telaketjuin. 
Pää-suunnittelija Koshin mielestä näin raskas vaunu voi liikkua vain telaketjuilla.

T-26 vaunut haluttiin korvata tällä uudella mutta monet komitean jäsenet pitivät tätä vaunua kalliina. Yhden A-30 vaunun materiaaleista sai kolme T-26 panssarivaunua.
Kuitenkin A-30 tankin ohut viisto panssarointi oli yhtä vahva kuin T-28 tankissa.
Stalin kehoitti rakentamaan molempien (A-20 ja A-30) vaunujen prototyypit. Hän tahtoi nähdä käytännössä, kuinka hyvä A-30 vaunun panssarointi on.
Yhdeksän kukauden kuluttua, heinäkuu 1939, molempien vaunujen prototyypit olivat
Harkovin Veturitehtaalla valmiina. 

Ne esiteltiin muiden vaunujen kanssa Moskovan lähistöllä, panssarivaunu joukkojen harjoitus kentällä. 

Esiteltävät vaunut olivat T-100, SMK, KV-1, BT-8, T-29, T-26, T-30, A-20, ja A-30 / T-32.
Päätöstä valmistettavasta panssarivaunu tyypistä siirrettiin myöhemmäksi.

Tätä seuraavaa esittelyä varten suunnittelijat Koshin ja Morosov lisäsivät A-30 tankin
painoa 7 tonnia, joten vaunun paino oli nyt 25 tonnia.

Panssarivaunun kohonnut paino, viiston muotoilun ansiosta vastasi 45 mm vahvuus edessä ja 40 mm vahvuus tankin sivuilla ja vaunun takana. Lisääntyneen painon johdosta myös telaketjut oli levennetty, tankin maastokelpoisuuden säilyttämiseksi.

Joulukuun 19 päivän kokemusten jälkeen (Talvisota kokeilu) komitea päätti ottaa tuotantoon vahvennetun A-30 mallin, T-32 version ja T-40 panssarivaunut.

Samalla Neuvosto päätti että Puna-Armeijan vaunuissa otetaan käyttöön V-2 Diesel
moottori T-32 panssarivaunussa ja myös muissa panssarivaunuissa.

T-32 vaunun panssarointia lisättiin ja telaketjuja levennettiin. Tähän kehitykseen oli
vaikuttanut 1930 vuosi. Yhdysvalloista oli ostettu Christie M1931 vaunu malli, jonka ensi tuotanto alkoi BT-panssarivaunulla. Nyt siitä oli kehittynyt T-34 panssarivaunu.

Vahvennetun T- 32 panssarivaunun tuotanto aloitettiin Stalinin määräyksestä ja uudella tyyppinimellä, T-34 !

Tähän kehitykseen oli suuresti vaikuttanut vuosi 1930. Yhdysvalloista oli ostettu Christie M1931 vaunun mallit, jonka tuotanto neuvostoliitossa alkoi BT- panssareilla. 

Nyt näistä neljästä (4) Christie vaunusta oli kehittynyt T-34 panssarivaunu.

Myös Liberty moottorien hankinta antoi oman lisänsä tähän kehtykseen Neuvostoliitossa tästä moottorista kehitettiin hyvin moderni nykyaikainen V-2 diesel
---------------------------------------------------------------
Medium tank A-32

After the battles with the Japanese Army, Koshkin convinced Soviet leader Joseph Stalin to let him develop a second prototype, a more heavily armed and armoured "universal tank" which reflected the lessons learned in those battles, and could replace both the T-26 and the BT tanks. Koshkin named the second prototype A-32, after its 32 mm (1.3 in) of frontal armour. It had an L-10 76.2 mm (3 in) gun, and the same Model V-2-34 diesel. Both were tested in field trials at Kubinka in 1939, with the heavier A-32 proving to be as mobile as the A-20. 
A still heavier version of the A-32, with 45 mm (1.77 in) of front armour, wider tracks, and a newer L-11 76.2 mm gun, was approved for production as the T-34. Koshkin chose the name after the year 1934, when he began to formulate his ideas about the new tank, and to commemorate that year's decree expanding the armoured force and appointing Sergo Ordzhonikidze to head tank production.

Valuable lessons from Lake Khasan and Khalkhin Gol regarding armour protection, mobility, quality welding, and main guns were incorporated into the new T-34 tank, which represented a substantial improvement over the BT and T-26 tanks in all four areas. Koshkin's team completed two prototype T-34s in January 1940. In April and May, they underwent a grueling 2,000-kilometre (1,200 mi) drive from Kharkiv to Moscow for a demonstration for the Kremlin leaders, to the Mannerheim Line in Finland, and back to Kharkiv via Minsk and Kiev.

Some drivetrain shortcomings were identified and corrected.

2 kommenttia:

  1. Thanks for another interesting post!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thank you.
      T-32's story is pretty awesome.

      Only that it rivals the M3 Medium story.
      M3 was completed in a record short time, and that is why it was very ugly and impractical
      However, it will work on the battlefield.

      The third big story is the M4 sherman.
      This disappears from T-34 to the story, but not very much

      Poista

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.