29.10.2014

Armstrong-Whitworth-Fiat / Izhorskiy-Fiat

Vuosina 1915 - 1916 venäjä tilasi ​​Englannissa valmistettuja panssaroituja autoja 
Yksi näistä Britti valmistajista oli Sir WG Armstrong Whitworth & Co Oy, joka oli aloittanut panssaroitujen autojen valmistuksen 1904. 
Venäjä tilasi 30 panssaroituja autoja Armstrong-Whitworthin Co elokuussa 1915.
Venäjän henkilöstön päällikkö, kapteeni Mironov suunnitteli niihin joitakin muutoksia Kuten nimestä voi päätellä, näissä panssaroiduissa autoissa oli FIAT kuorma-auton alusta, sekä moottori, jonka rungolle oli valmistettu panssaroitu kori rakenne. 

Armstrong-Whitworth autojen toimitus vauhti näyttää olleen melko nopeaa.
Valitettavasti, samoin kuin jokseenkin kaikkissa panssaroiduissa autoissa joita tuolloin oli ostettu Venäjän armeijalle, on todettu että myös näistä panssaroiduista autoista on ollut vielä vähemmän hyötyä kuin Austin panssariautoista...

Kun ne toimitettiin Venäjälle, kevät 1916, komission Panssariauto-prikaatille pietariin autojen ominaisuuksia arvioitiin komissiolle, jossa tuotiin esille muutamia mekaanisia sekä muita puutteita. 
Käytännössä tämä tarkoitti että autojen suunnittelijat oli aliarvioineet niitä ongelmia todennäköisesti johtuivat huonosta Venäjän tieverkosta. Pääasialliset parannukset joita tähän tarvittiin olivat jousitus sekä iskunvaimentimet, jotka on korvattava vahvemmilla tai nykyisiä vahvistettava. Lisäksi panssarin suojaksi määrättiin vettä pitävä verhous ja Maxim konekiväärit sijoitettiin auton kahteen torniin ja niiden katot muotoiltiin uudelleen.
Venäjällä Austin panssariauton voitiin sanoa olevan sinne tuoduista panssaroiduista autoista paras ja Armstrong-Whitworthin-Fiat voi sanoa olevan 2. menestynein. 

Uusittuja Armstrong-Whitworth-Fiat panssaroituja autoja annettiin käyttöön Venäjän eri toimipisteisiin myöhään 1916 - aikaisin 1917. Koska autot vaativat paljon erilaisia paikallisia muutoksia Venäjä päätti hankkia lisäksi Fiatin panssari autoja sekä alustan kotimaisen panssaroitujen auton tuotantoa varten.
Venäjän Izhorskiy Works valmisti 47 panssaroitua autoa jotka tunnetaan yleisesti nimellä Izhorskiy-Fiat 1917-1918 käyttäen alustoja joita oli ostettu Fiatilta sekä yhdysvalloista vuosi 1916 aikana.

Näiden panssaroitujen autojen käyttö jatkui Venäjän osallistuessa 1. maailmansotaan ja sen jälkeen Venäjän sisällissodassa sen kaston ajan. Neuvostoliiton armeijassa nämä autot olivat käytössä aina vuosi 1930 asti.
Kuten oli odotettavissa Neuvosto-Venäjän vastustajat onnistui kaappaamaan useita Armstrong-Whitworth-Fiat ja Izhorskiy-Fiat panssaroituja autoja. Näistä ulkomaisista käyttäjistä mukana on vähintään Saksa, Viro, Latvia, Liettua ja Puola.

Myös Venäjällä kuten muuallakin näissä panssaroiduissa autoissa oli tavallisesti kaksi kuljettajaa, toinen normaalisti edessä joka ajoi eteenpäin, toinen auton takana
normaalissa ajo asennossa, tarkoituksena helpottaa auton kääntämisetä ja käsittelyä 
silloin kun auton peruutus vaihde oli kytketty.
Kuten tyypillistä oli tuon ajan panssaroiduille autoille oli myös Armstrong-Whitworth-Fiat ominaisuus. Ne kykenivät käytänöllisesti katsoen toimimaan vain ja ainoastaan maanteillä, eivät maastossa. 

Kuten monissa venäjällä käytetyissä panssariautoissa tuohon aikaan, myös tässä autossa oli kaksi tornia, joissa kummassakin oli yksi vesijäähdytetty Maxim konekivääri.
Miehistöön kuului viisi (5) miestä: Komentaja, kaksi kuljettajaa ja kaksi kk-ampujaa.
Armstrong-Withworth-Fiat oli maantiellä suhteellisen nopea, kohtuullisen hyvin panssaroitu ja aseistettu. Panssarointi antoi riittävän suojan kiväärin luoteja vastaan
mutta panssariluodeilla varustettu konekivääri oli panssariautolle selkeä uhka.
Armstrong-Whitworth panssariauton tornit oli kaltevia, Itzhorsky-Fiat tornit oli lieriöt.
------
Armstrong-Whitworth Fiat
Paino: 5.3 tons 
Pituus: 4.9 meters
Leveys: 1.9 meters
Korkeus: 2.5 meters
Max. nopeus: 60 km/h eteen 15 km/h on taakse
Engine: 60 hp Fiat 4-cylinder gasoline engine
Panssari: 7 mm (maximum)
Maavara: 35 cm
Toiminta matka:140 km (on road)
Aseistus: 2 x 7.62 Maxim machinegun (6,000 rounds)
Miehistö: 5 miestä
Alkuperämaa: Italy / Great Britain / Russia
Valmistus aika: 1915 - 1916
-----------
Finnish use: At least two used by Finnish Red Guards in Finnish Civil in year 1918. Also at least two captured by Finnish troops were after the war used by Helsinki Civil Guard until 1920's.

4 kommenttia:

  1. Those are some great photographs. Your blog has got to be one of the best resource on the internet for modelers.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi (Hi) and good morning to the morning coffee beside
      Thanks for your comments
      I like everything about the war history, what older, the better

      These photographs are to finland's civil-war time, white force, cars captured 1918 finland's red forces and (or retreating) russian tsar infantry

      My scale model of my hobby is almost in the past.
      I might buy one of the rare times that hits my eyes off the rack
      but it is the "right" hobby-time has been out, or over almost 40 years
      Some german field gun with horses (rewell) and some UM-series tanks
      still waiting for my cleaning cabinet shelfs

      Poista
  2. Very cool post, I just love the look of ww1 AC

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thank you, and thanks for your comments as well.
      These two, Austin and Armstrong
      I was made ​​just for you, thanks to very good question.
      I try to look little something more ...

      Poista

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.