23.4.2015

ADMK - Mulus

Itävaltalainen pyörä-telaketju ajoneuvo ei ollut ensimmäinen tämän tyyppinen vaunu jota valmistettiin ensimmäisen maailman sodan jälkeen mutta eräs niistä harvoista. Se pystyi kääntämään etupyörät ylös mekaanisesti, hammaspyörästön ketjuvälityksellä toimivalla vivustolla
Kun pyörät oli irroitettu, ne voitiin kuljettaa mukana ajoneuvon taka-osassa, jossa oli säilytystila myös takapyörille
Pyörät voitiin irroittaa laskemalla telaketjut alas maantie tai maastossa ajo asentoon


Kuljettaja istui keskellä vaunua, jossa oli ohjauspyörä ja muut hallintalaitteet, edessä
oli tilaa kahdelle miehelle, ja myöhemmin vaunun taakse tehtiin lisätila kuljetukselle.
Tämän laitteen historiasta ja käytöstä saksan armeijassa tiedetään hyvin vähän.
Näitä vaunuja valmistettiin itävallan armeijan käyttöön vuodesta 1935 alkaen.



Austro Daimler Motor-Karette (ADMK)
Valmistusmaa: Itävalta
Paino: 1565 kg 
Moottori: Ilmajäähdytetty Daimler 20 hv, 4-sylinterinen bensiini moottori.
Nopeus pyörillä: 50 km/h 
Nopeus telaketjuilla: 16 km/h 
Toimintamatka: 450 km 
Pituus: Telaketjuin 260 cm  
Leveys: 104 cm
Korkeus: 119,5 cm




4 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Good morning, Peter.
      Funny contraption, but is clearly effective.
      Have a nice day

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Good morning, Phil.
      It must little forced smile, when I see these vehicle
      :) and i must to say, small is beautiful
      Have a nice day...

      Poista

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.