KV-1 vaunujen kokeilu 17. 12. 1939 osoitti KV-1 vaunu tykin olevan liian heikko mannerheim linjan betoni-bunkkereita vastaan, joten armeijan ehdotuksesta aloitettiin
tehtaalla välittömästi uuden isolla haupitsilla varustetun vaunun valmistus.
KV-1 vaunun päälle asennettiin suurempi 152 mm tykki, joka tietenkin tarvitsi uuden ja paljon isomman tornin. Tykin ammus oli patruuna laukaus, joten patruunan suuresta
painosta johtuen vaunussa oli kaksi lataajaa.
Tämä uusi suuri torni ja 152 mm haupitsi painoivat yhdessa yli 12 tonnia.
Kun ensimmäinen vaunu valmistui, epäiltiin sen olevan epä-vakaa kun tykki ampuu sivu suuntaan ja oli pelko, että vaunu kaatuu suuren tykin rekyylin johdosta.
Koe ampuminen osoitti, vaunu pysyy pystyssä tässä asennossa.
Nämä neljä vaunua osallistuivat taisteluihin Karjalan kannas helmikuu 1940, tarkoitus
murtaa mannerheim linja jalkaväelle ja muille panssarivaunuille.
Neljä vaunua ajoi suoraan tehtaalta rintamalle, joukkueen johtajana Yli-luutnatti Petin
vaunujen kuljettajat oli Kirov tehtaalta komennettu, muut miehet 20. panssarivaunu prikaatin miehiä.
Ensimmäisessä taistelussa yksi KV-2 tankki sai torniinsa 48 osumaa suomen tykeistä, mutta yksikään ammus ei vahingoittanut vaunua, eikä läpäissyt tornin panssarointia.
Suuresta tykin vaatimasta tilasta johtuen pelkkä vaunun torni painoi yli 12 tonnia, vaunun korkeus oli 3,25 m, joka oli 53 cm enemmän kuin KV-1 vaunu. KV-2 vaunu painoi yli 57 tonnia.
Tämän vaunun 152 mm tykin putken pituus oli 20, kaliperi mitalla ilmaistuna.
Myöhemmin KV-2 vaunuja rakennettiin kahdella erilaisella tornilla, joiden ero lähinnä
tykin joustolaitteen suoja ja telaketjun leveys.
Osa näistä myöhemmmin valmistuneista vaunuista varustettiin 122 mm tykillä mutta yleisin oli kuitenkin 152 mm tykki. Kaikissa runko oli sama kuin KV-1 vaunussa.
KV-2 sarjatuotanto alkoi heti talvisodan kokeilun jälkeen ja päättyi vuoden 1941 syksy
1941 vaunuja käytettiin saksan vastaisella rintamalla.
Neuvostoliitossa vaunut tunnettiin vain Pieni-Torni ja Suuri-Torni panssarivaunuina.
Saksalaiset alkoivat käyttää näistä ensimmäisenä nimitystä KV-1 ja KV-2 tankki.
---------------------------------
KV-2 / 152 mm tykki.
Valmistus: 1939 -1941
Paino: 57 tonnia
Pituus: 6,80 m
Leveys: 3,32 m
Korkeus: 3,25 m
Miehistö: 6
Moottori: V-12 diesel, otto (=nelitahti) nestejäähdytys
Teho: 600 hp / 441 kw, 2000 r/pm, 1900
Käyttö teho: 1900 r/pm 550 hp / 404 kw
Teho paino: 9,6 / 1900 r/pm
Nopeus: 25 km/h
Rance: 160 km
Polttoaine: 590 ltr
Maavara: 33 cm
Telan leveys: 70 cm
Telapaine: 0,93 kp/cm2
Telan kosketuspituus: 4,40 m
Raideväli: 2,64 cm
Ohjaus-suhde L/C: 1,66
Jousitus: Sauvajousitus
Vaihteet: 5 + 1
Aseistus: 152 mm tykki / 36 ammusta + 2 x mg + 3087 ammusta
Panssari: Etu-runko 110 mm, sivut 75 mm, kansi-pohja 35 mm, torni 100 - 35 mm.
Valmistettu: 10.200 kpl, sisältää kaikki (10) KV versiota.
----------------------------------------------------
The KV's heavy armour proved highly resistant to Finnish anti-tank weapons, making it more difficult to stop. In 1939, the production of 50 KVs was ordered. During the War, the Soviets found it difficult to deal with the concrete bunkers used by the Finns and a request was made for a tank with a large howitzer. One of the rush projects to meet the request put the howitzer in a new turret on one of the KV tanks.
Initially known as Little Turret and Big turret, the 76-mm-armed tank was designated as the KV-1 Heavy Tank and the 152 mm howitzer one as KV-2 Heavy Artillery Tank.
The KV's strengths included armor that was impenetrable by any tank-mounted weapon then in service except at point-blank range, that it had good firepower, and that it had good traction on soft ground. It also had serious flaws: it was difficult to steer, the transmission (which was a twenty year old Caterpillar design) was unreliable (and was known to have to be shifted with a hammer), and the ergonomics were poor, with limited visibility and no turret basket Furthermore, at 45 tons, it was simply too heavy.
Now we are into the big stuff! 48 hits in that first battle with next to no damage, would be a bit demoralizing for the enemy!!!
VastaaPoistaHello, Rodger.
PoistaYes.
This car was a real monster.
All the KV-wagons had the respect and fear-inspiring.
The time of continue-war June 1941:
two wagons got stuck in a tree stump, the other the Russians succeed in tow off
the second left off.
The crew did not surrendered.
The pioneers of the vehicle to install in less than 60 kg Trotyl, and bam.
Also, the wagon ammunition to explode as well.
The tower roof plate to fly 100 meters ...