28.2.2014

First Tank attack

Ensimmäisen kerran historian aikana moottorikäyttöiset, teräksestä valmistetut tankit
tekivät hyökkäyksen vihollisen asemaan 1916 syyskuu 15. WW-I.
Paikka oli Somme, taistelu tapahtui Babaumen lähistöllä.
                File:Map of the Battle of the Somme, 1916.svg
Englantilaisella panssarivaunu osastolla oli käytössä Mark-I vaunuja 59 kpl. 
Teknisten vikojen johdosta vaunuista 10 kpl ei voinut osallistua hyökkäykseen. Jäljelle jääneet 49 vaunua (vaunu = tank) jaettiin seitsemän (7) eri armeijakunnan hyökkääville joukoille.

Vaunut valmistautuivat hyökkäykseen ja lähtöasemissa ryhmitykseen osallistui enää 32 panssarivaunua muissa ilmenneiden vikojen johdosta. 
Tankit lähtivät hyökkäykseen, mutta yksi kerrallaan hyvin monen vaunun matka katkesi erilaisiin teknisiin vikoihin, pysähtyen kokonaan tai jääden pahasti jälkeen kärjessä etenevää yhdeksää (9) moitteettomasti etenevää vaunua, jotka pystyivät suorittamaan tehtävänsä. 
                               
Vain yhdeksän näistä 59 vaunusta pystyi siis toimimaan moitteetta taistelun aikana.

Alussa olleista vaunuista kaikki siroteltiin rintamalinjan suuntaisesti, vastoin eversti Swintonin antamaa ohjetta. Juuri Swinton oli englannin panssarijoukkojen kehittäjä joka ehdotti jo 1915 kesäkuussa, panssarivaunujen laajaa käyttämistä hyökkäyksen tekijää vastaan ja yhteis toiminta jalkaväen kanssa muodostaisi tankkien suojauksen.
Yhteistominta tulisi olla kiinteää ja aukotonta joka swintonin mukaan takaisi tuloksen. 

Nyt hajautetussa käytössä vaikutus oli sama kuin talvisodan aikan. Kun jalkaväki oli
saatu pysähtymään, myös tankit pysähtyivät, eivätkä uskaltaneet edetä. 
Jalkaväen esimiehet ja aliupseerit eivät tietäneen miten tai kuinka panssarivaunujen kanssa pitäisi toimia.

Saksalaiselle jalkaväelle panssarivaunujen hyökkäys oli suuri yllätys. 
He eivät olleet koskaan nähneet tämän kaltasia rautaisia kolosseja, mutta pakokauhuns aiheuttamasta järkytyksestä toivuttuaan he onnistuivat valtamaan muutaman, kentälle jääneen vaunun, ja toimittivat ne kotiseudulle tutkittavaksi
ja kokeiltavaksi.
Panssarivaunujen ensimmäinen esiintyminen taistelukentällä ei siis ollut kovin loistelias ja vaunujen käyttö ja myös vaunut saivat osakseen suurta arvostelua.
Näiden kokemusten pohjalta, niihin perustuen panssarivaunuja kehitettiin edeellen.

Vuoden 1917  aikana syntyi uudet Mark-II, Mark-III, ja Mark-IV ja Mark-V mallit,  jotka saivat ensimmäisen tuli-kasteensa marraskuu 20. 1917, Chambraissa.

Panssarivaunuista oli juuri perustettu erikois osasto "Tank Corps" komentaja kenraali Ellis, ja osaston esikunta päällikkö everstiluutnantti Fuller.
Osasto tuki 3. Armeijan hyökkäystä, samoin 1000 tykkiä ja vahvat ilmavoimat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.