5.9.2013

Tela ketju / Chain-Tack

Keksijä Richard Lovell Edgeworth julkaisi ensimmäisen kuvauksen telaketjuista.
Edgeworth ei 40 vuoden ponnistuksista ja rakentamastaan yli sadasta mallikappaleesta huolimatta saanut keksintöään toimivaksi.

Brittiläinen James Boydell kehitti myös erään telaketjun edeltäjän. 
Hänen keksinnössään pyöriin liitettiin litteitä kääntyviä levyjä, jotka jakavat painoa.
Boydellin mallin vaunuja käytettiin Krimin sodassa. 


Myös tykistön ampuma menetelmät ja liikkuminen pehmeässä maastossa parani pyöriin liitettyjen metalli levyjen avulla. Oli syntynyt uusi keksintö, "tela + ketju".



Syntyi "tela + ketju" pyörän kehän ympäri, jokainen lappu/pala vanteeseen kiinnitetty.
Myös leveää yhtenäistä vannetta käytettiin, etenkin tykin ollessa tulitus asemassa.


                                         
Nyt "tela-ketjua" alettiin käyttää raskaissa maatalouskoneissa ja höyry-traktoreissa. 


                              
--------------------------------------------------------
Yhdysvaltalainen Alvin Orlando Lombard Mainesta kehitti ensimmäisen toimivan telaketjun vuonna 1901. 

On muistettava ettei tuohon aikaan vielä ollut muita suuria moottoreita kuin höyryllä
toimivat veturin tyyliset laitteet, joten mallin käyttö myös traktorina oli luontevaa.
Lisäksi muutostyö oli helppoa, vetävän pyörän akseliin pienempi hammas-vetopyörä
ja telaketjujen runko keskeltä nivellettynä paikalleen, ketju-"telakenkä" niiden päälle.

(Näitä "itseksekseen kävelleitä" vetureita löytyy vielä myös suomen lapin erämaista
jonne ne kiskoivat tavaraa, kultakentille ja tiettömien taipaleiden taakse, jääden siten
tarpeettomina paikalleen ruostumaan, rikkoutuneena, hylättynä, työnsä tehneenä.)

Ohjaaminen tapahtui edestä, suoraan kääntyvän ja ohjaavan suksen tai pyörän päältä.
Tämä oli hankala paikka ajajan kannalta. Ohjaus paikassa ei ollut seiniä eikä kattoa joten kuljettajan riesana oli ankara pakkanen ja tuuli. Selän takana oleva savupiippu 
lisäsi tuskaa lennättämällä kipinöitä kuljettajan päälle, jolloin vaatteet usein syttyivät tuleen höyrykoneen kipinöiden johdosta ja myös höryn aiheuttama kosteus vaivasi.

                               
Joillakin kuljettajilla oli varaa ostaa kipinän kestäviä nahka vaatteita ja myöhemmin myös rakennettiin puusta jonkinlainen ohjaamo koneen etuosaan. 
Laitteen ohjaus oli kuitenkin hankalaa paljon voimaa vaativan ohjauksen takia, eikä koneissa ollut kunnollisia jarruja. Kuljettajan pelastuminen alamäen vaaratilanteissa oli heikkoa ohjaamon rakentamisen jälkeen.

                               
Lombard Log Hauler muistutti telaketjuilla varustettua höyryveturia ja toiminta periaate moottorikelkkaa. Sitä käytettiin metsätöissä vetämään tukeilla lastattuja rekiä. 

                      
Näiden laitteiden huonot puolet oli samat ominaisuuudet kuin hevosten käytössä.
Perässä olevat täyteen lastattu reki-juna oli alamäessä erityisen hankala hallittava.
Kulkutien jäätyminen tarkoitti pinnan liukkautta jota pyrittiin torjumaan sirottelemalla
heiniä alamäkeen, mutta usein hirvet ehtivät syödä heinät ennen kuorman tuloa.


                          
                                                           Lombard diesel tractor 1924


Lombardin laitteita valmistettiin kaikkiaan 83.
Myöhemmät olivat dieselmoottorilla varustettuja.         

                           
Richard Hornsby esitteli ensimmäisen pienen parafiini käyttöisen telakoneen 1904 britanniassa, 1905 traktori esiteltiin britannian armeijalle, seuraavana vuotena 1906
oli traktorin virallinen esittely tilaisuus. 

Seuraavana vuotena 1907 laite esiteltiin telakejuilla varustettu perävaunu perässään, armeijan tykistölle jolloin traktori sai lempinimen "caterpillar".  Viimeinen näytös annettiin 1908 kuninkaan läsnäollessa jolloin laite osoitti ylivertaisuutensa hevosten vetämiä vaunuja vastaan, märissä, upottavissa, liejuisissa olosuhteissa ja mäkisessä maastossa. Näytöksessä kone kulki 65 kilometriä pysähtymättä sinä aikana.

Mekaaninen liikenne valiokunta joka innostui asiasta katsoi koneen järjestelmän antavan suuria mahdollisuuksia, lehdistö joka oli erittäin innostunut, ilmoitti tämän olevan uusi käänne taisteluissa, miesten voidessa olla teräs seinien suojassa.

Ennen kuin nykyisten panssarivaunujen äiti, telakone oli syntyi tarvittiin telaketjun lisäksi uusi moottori, joita ei vielä tuolloin, Lombardin höyry-aikaan, ollut saatavilla.
Polttomoottori, nimen omaan nelitahti-moottori oli se ratkaiseva tekijä jonka syystä panssarivaunut alkoivat kehittyä.

                     

Tuon aikaista muotoilua tarkastellen Horsnby tractori oli jo lähellä nykyistä traktoria muistuttavassa muodossa. Telaketjun kengät oli yhä paksut, kuten silloin tapana oli
johtuen myös nivelien mallista, joka vasta myöhemmin kehittyi ja tela kenkä muuttui ohuiksi ja hieman leveiksi levyiksi joilla saatiin lisää tarttuma ja kantavuus pintaa.
Krimin sodasta alkunsa saanut pehmeässä maassa liikkuminen oli ehtinyt tähän asti.

                              File:Hornsby tractor Bovington Flickr 4774502618.jpg

Niin kuin uusille keksinnöille usein käy, niiden ensimmäisten mallien valmistus ja esittelyt sekä puuteiden korjaaminen ja parantelu olivat keksijän ja valmistajan pahin
vihollinen, joka lopulta johti kassan tyhjenemiseen.

Britannian sota-toimisto oli piittaamaton Hornsby keksinnölle etenkin kun vastustajia oli paljon ja britannian mekaaninen liikenne-valiokunta päättä ostaa Holt traktorin arviointia ja vertailua varten. Robert Hornsby joka oli viisi vuotta vetänyt hanketta, myi patentit Holt manufacturing yhtiölle Yhdysvalloissa.



Holt sai näin myös caterpillar tuotemerkin ja rekisteröi sen omakseen 1911. Hieman
myöhemmin Holt osti ja sulautui Cleveland Best traktorin kanssa samaksi yhtiöksi, johon jäi myös tuo Caterpillar tavara merkki rekisteröitynä tuotemerkkinä.


Ensimmäisen maailmansodan puhjettua Britannian oli ostettava Holt Caterpillar traktoreita vetämään armeijan tykistön raskaat aseet ja säiliöiden suunnittelijat saivat aloittaa tyhjästä, perustaen ideansa tuonti koneiden tekniikkaan.

Vuoden 1914 lopulla englannissa, eversti Swintonin johdossa oleva komitea ehdotti "maaristeilijän" rakentamista. 
                              File:Little Willie early design.jpg
Syyskuu 1915 mennessä ensimmäinen brittiläinen panssarivaunu, Lincoln Machine
Number 1 joka myöhemmin sai lempinimen "Little Willie" oli valmiina.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.