Minerva mg-armour car Belgia.
Perustaa ajatukselle antoi rintamilla taistelukäytössä ja tiedustelussa mukana olevien panssaroitujen ja aseistettujen autojen käyttö, joiden heikkoutena oli se tosiasia, että niiden liikkuminen rajoittui vain maantie ajamiseen, sodan myllertämässä maastossa ne eivät pystyneet liikumaan lainkaan.
Peugeot
Mgeprov-Renault
Telaketjuilla liikkuvia traktoreita sensijaan oli ollut jo ennen sotaa ja sodan alettua niitä käytettiin jatkuvasti kuormien ja etenkin raskaiden tykkien vetäjinä, jossa ne osoittivat jatkuvasti tehokkuutensa.
Suuria moottoreita oli jo olemassa, niitä käytettiin käytössä autoissa, lentokoneissa, laivoissa, nopeissa moottoritorpedoveneissä ja panssari autoissa.
Telaketjujen lisäksi myös vuosituhannen vaihteessa yleistyneet autot olivat myös lisää ruokkimassa tätä ajatusta. Olivathan autot jo sodan syttyessä osoittaneet tehokkuutensa ja helppoutensa hevos vetoiseen tykkiin tai kuormastoon verrattuna.
Putilov-Garford, 76.2 mm gun + 3 mg
Russo-Balt 76 mm gun + vagon
Russo-Balt Izhorsky mg car
Auto ei tarvinnut oikeastaan muuta ruokaa kuin polttoainetta. Se ei tarvinnut suojaa kylmältä, sateelta, tai tuulelta, vaan ne liikkuivat yhtä tehokkaasti aurigon paisteessa tai sateessa, tosin ne kykenivät liikkumaan vain maanteillä, tai kovalla pinnalla.
Charron-Ricardot mg car
Austin armour 2x mg car
Seabrook AC cannon car
Konekiväärit olivat tehokkaasti pysäyttäneet jalkaväen etenemisen kaikkialla rintama linjoilla, jotka saksalaisten hyökkäyksen pysähtyminen oli aiheuttanut.
Konekiväärien tulitus ja piikkilankaesteiden verkko oli tehokas jalkaväen pysäyttäjä. Oli piikkilanka este ehjä aita tai tykkitulen sekaisin pirstoma rykelmä tai ryhmä, oli siitä vaikea selvitä täyspakkaus selässä, muhkuraisessa, märässä, liukkaassa maastossa.
British Tanks Mark I "Little Willie" 4x mg
Brittien puolella voimakkaimmin tähän ajatukseen keskittyivät eniten eversti Ernest Swinton ja ranskan puolella eversti Eugene Estienne, jotka molemmat puhuivat tämän kaltaisen laitteen hyödyistä hyökäysvaiheen aikana taistelutilanteissa
French Schneider CA-1 tank 1x 75 mm gun + 2xmg
Englannissa Swintonin ajatusta kannatti erityinen maa-laiva komitea, jonka puheen johtaja oli Winston Churchill joka myöhemmin antoi kaiken tukensa ensimmäisen koe mallin kehitykselle 1914.
Ranskan puolella Eugene Estienne kantaa tukivat Presidentti Poincaren ja marsalkka Joffre.
The Frot-Laffly landship, also Frot-Turmel-Laffly landship ready 1915
Komission johtajaksi tuli kenraali Janin joka myöhemmin hyväksyi ensimmäiset mallit, jotka perustui Holt baby traktori telasto ratkaisuun samoin, kuten myös brittien, jotka ostivat yhdysvalloista telastot valmiina.
Vasta seuraava Schneider tank malli jonka telastoa oli pidennetty ja levennetty, toimi maastossa paremmin, aivan kuten brittien myöhempi, parannettu malli "Big Willie".
Ranskan Schneider CA-1 enimmäinen koe malli valmistui helmikuu/maaliskuu 1915.
Tämä protyyppi valmistui hieman aikaisemmin kuin englantilaisten vastaava.
Englantilaiset halusivat salata ranskalaisten tavoin keksintönsä ja britit antoivat vaunulle peitenimen Water Carrier, veden kuljettaja.
Kuitenkin tuo WC sana-yhdistelmä oli tuttu lähes kaikkialla," istumapaikkaa" muistuttavan nimen johdosta, joten nimeksi tuli vain "tank" ja säiliötä nämä ensimmäiset tankit muistuttivat.
Lyhyenä ja kuvaavana tämä nimi tuli hetkessä tutuksi kaikissa sotaa käyvissä maissa ja on edelleen säilynyt sellaisenaan myös suomen kielessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.