28.3.2014

Cunningham T1

Yhdysvaltain ratsuväen taholta ennakoitiin (1920) että seuraavassa sodassa tankit
näyttelisivät ratkaisevaa osaa ja olivat ratsuväen kaluston mekanisoinnin kannalla.

Muutama näistä kannattajista pystyi vaikuttamaan niin paljon että Cunningham sai pienen määrärahan panssarivaunujen ja muiden panssaroitujen ajoneuvojen koe tuotantoa varten. 

Nämä henkilöt halusivat uuden panssarivaunun olevan kevyen ja nopean, toisin kuin sodan aikana kehitetyt kömpelöt ja hyvin hitaat panssarivaunut, joiden tarkoitus oli vain murskata vihollisen etulinjan puolustus, suoralla hyökkäyksella linjaa kohti.

Tämän johdosta suosittelijat, jotka rahoituksen saivat järjestymään halusivat kevyen, nopean panssarivaunun, nähden niiden nopean liikkuvuuden antamat edut, verrattuna moniin käytössä oleviin suuriin, kömpelöihin, hitaisiin panssarivaunuihin yhdysvalloissa ja euroopassa, joita muutamassa maassa yhä haluttiin kehittää lisää.

Suuret panssarivaunut olivat kyllä soveliaita asemasodan taisteluissa, mutta linjojen
yli edettyään ne olivat liian hitaita, kyetäkseen etenemään nopeasti vihollisen takana
kuten aikaisemmin käytetty liikkuva ratsuväki pystyi nopeasti iskuillaan tekemään.

Kevyet panssarivaunut pystyisivät kiertämään liian voimakkaat esteet, ne pystyivät
myös saartamaan vihollisen nopeasti, ja kulkemaan pitkälle tiedustelu matkoillaan.
Tässä yhteydessä tulivat tunnetuksi sellaiset nimet kuten; Campell, Chaffee, Patton.

Cunninghamin valmistama panssarivaunu oli nopein. Sen nopeus oli 20 km/h, kun  
muilla vaunuilla oli nopeus oli vain 5-7 km/h.


T1 Cunningham.
Amerikkalainen kevyt tankki joka ei koskaa edennyt prototyyppien vaihetta pidemmälle.
Nämä versiot nimettiin koekappaleiden valmistumisen mukaan T1E2 - T1E4 tankeiksi joita kehitettiin lisää vuosien 1922  ja 1928 vuosien välisenä aikana.
Näitä muutamia protyyppejä lukuun ottamatta panssarivaunuja ei valmistettu lisää.

Valmistettujen panssarivaunujen määrä ei ole tiedossa, mutta yksi tankki on säilynyt.
Vaunun sijaintipaikka on Fort Lee sotilas museo, virginiassa, yhdysvalloissa.

T1 Rungon yläpuolella oleva pyöreä torni oli panssarivaunun takaosassa, torni oli rungon levyinen, johon pääsy taka-ovien kautta, torni kääntö oli käsivoimin.
Paino: 8.8 tn
Moottori: 132 hp, V-8, bensiini, neste jäähdytys
Vaihteisto: 3 eteen ja 1 taakse.
Aseistus: Lyhyt piippu 37 mm tykki tornissa, 0.30 cal konekivääri tykin vieressä.

T1E2  / T1E3 välimallit, pitkäputkinen suurirekyylinen tykki suurin ero.

T1E4
Torni joka tässä mallissa oli jo vaunun keskellä, kääntyi täydet 360 astetta
Paino: 8.6 tn.
Moottori: 140 hp V-8 bensiini, nestejäähdytys.
Vaihteisto: Cotta (Ford) ns. liukuvat vaihteet, 3 eteen ja 1 taakse.
Aseistus: 37 mm tykki tornissa ja 1x 0.30 cal konekivääri tykin vieressä.


                                                           T1 E2:/ 
                                            T1 E3: Torniin asennettu tykki malli pitkäpiippuinen, siis suurempi rekyylinen.

                                                                    T1E4   
The T1 Cunningham was a US light tank design that never left the prototype stages. Officially carrying the designations of T1E2 and T1E4, it continued through the development stages from 1922 through 1928. This tank was never mass produced, nor was it ever fielded.

The T1E2 had a turret at the top rear of the tank that required the traverse by hand. It had an overall weight of 8.8 tons and was powered with a gasoline V-type 8 cylinder water cooled engine producing 132 horsepower. The transmission was a Cotta brand with 3 forward and 1 reverse gears. Armament included the 37 mm M5, L/50 main gun with a secondary machine gun as a .30 cal M1919A4, coaxial. 

The T1E4 had a centrally mounted turret with a full 360º manual traverse. It had an overall weight of 8.6 tons and was powered with a gasoline V-8 water cooled engine producing 140 horsepower. The transmission was a modified Cotta sliding gear with 3 forward and 1 reverse gears. Armament included the 37 mm semi-automatic M1924 and the secondary machine gun was a .30 cal M1919A2 MG, coaxial. 
It is unknown how many were actually produced in the prototype stages, but there is at least one known to have been created, currently at the Fort Lee in VA, USA.

T1 Cunningham
Type: Light Tank
Place of origin: United States
Service history: In service prototype only
Used by: United States of America
Production history: DesignerJames Cunningham
Designed: 1922
Manufacturer: James Cunningham, Son & Company (Rochester, NY)
Unit cost: Unknown
Produced: Prototypes only 1922-1934
Variants: T1E2 and T1E4
Specifications
Weight:
8.8 tons (7.98 metric tons) (T1E2)
8.6 tons (7.8 metric tons) (T1E4)
Length:
12 ft 9.6 in (T1E2)
15 ft 5 in (T1E4)
Width:
6 ft 2.4 in (T1E2)
7 ft 2.75 in (T1E4)
Height:
7 ft 7.2 in (T1E2)
6 ft 6.75 in (T1E4)
Crew:
2 (T1E2) 1.Commander, Driver 2.Gunner, Radio Operator, Loader
Armor:
(T1E2) Hull Armour (inches) front 0.6 (15.24 mm), sides 0.4 (10.16 mm)
Turret Armour (inches) front 0.6 (15.24 mm), sides 0.25 (6.35 mm)

(T1E4) 
Hull Armour (inches) front 0.625 (15.875 mm), sides 0.25 (6.35 mm)
Turret Armour (inches) front 0.5 (12.7 mm), sides 0.25 (6.35 mm)
Main armament (T1E2):
Main: 37 mm M5, L/50 smoothboregun, (104 rounds)
Secondary: .30 cal M1919A4, coaxial, (3000 rounds)

(T1E4)
Main: 37 mm semi-automatic M1924smoothbore, (80 rounds)
Secondary: .30 cal M1919A2 MG,coaxial, (3000 rounds)
Engine: Cunningham V8 gasoline, water cooled
132 hp (98 kW) (net) (T1E2)
140 hp (100 kW) (T1E4)
Suspension:
(T1E2) Leaf springs with 4 two wheeled bogies
(T1E4) Vickers-Armstrong type Semi-elliptic springing
Operational range:
T1E2 - Unknown
T1E4 - 85 miles
Speed:
(T1E2) 18.2 mph (29.29 kph)
(T1E4) 20 mph (32.2 kph)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.