Käytössä olevien panssari autojen ja Renault Ft panssarivaunujen rinnalle haluttiin (armeija Yleis-esikunta) vaatimuksesta uusi, nopea ja maastokelpoinen tankki.
Tarkoitus muodostaa uudet panssarivaunu joukko-osastot, kuten ranska ja englanti.
Kokeilua varten hankittiin ranskasta Saint-Chamond Chenilette modele 1921 tankki.
Vaunu oli rakennettu kulkemaan pyörilla ja telaketjuilla.
Auto liikkui normaali ajossa pyörillä. Pyörät laskettiin alas mekaanisesti, ketjujen sekä hammas-kaari avulla, varmistus ja lukitus tapahtui teräs tappien avulla paikalleen.
Kun pyörät laskettiin alas, vaunu oli takapyörä vetoinen, voimansiirto välitys ketjulla
taka pyörien akselille ( ketju molemmin puolin vaunua).
Pyörät voitiin myös poistaa kokonaan tarvittaessa.
Muutos-työ tapahtui nopeasti, 10 minuutissa telat / pyörät oli nostettu / laskettu alas.
Saint-Chamond Modèle 1921 tankette on wheels in Hämeenlinna in 1925. Finnish Army
Tankki oli autopataljoonan käyttössä, se siirrettiin 1925 panssarivaunu pataljoonaan. Vuosi 1937 vaunu poistettiin käytöstä.
Vaunu ei ollut sopiva meille eikä yhdellekään muulle maalle tai näiden armeijalle, siitä huolimatta että vaunun perus idea oli hyvä.
Vaunu oli erittäin hyvä ajettava, sekä maantiellä että maastossa.
Panssarivaunua valmistettiin vain 12 kpl.
(COMPAGNIE DES FORGES ET ACIERIES DE LA MARINE ET D'HOMECOURT)
TIEDOT
Tuotanto: 12 kpl
Tuotantokauden aikana: 1921
Tyyppi: CHENILLETTE
Miehistö: 2 miestä
Kehyksen pituus (m): 3,60
Leveys (m): 1,86
Korkeus (m): 1,75
Painot Combat (kg): 3000
Suojaus: 6 mm suurin
Aseistus: 1 konekivääri Hotchkiss 8 mm
Moottori: 8 Litraa - 6 cyl
Teho (max.): 15 hp
Polttoaine: bensiini
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.