11.4.2014

Skoda CKH

Skoda KH.50 oli Tšekkoslovakiassa valmistettu panssarivaunu jonka ensimmäinen
prototyyppi suunniteltiin 1934.

Vaunun suunnitteli saksalainen Joseph Vollmer, joka suunnitteli myös ensimmäiset
A7V ja LK panssarivaunut WW-I aikana. Volmer oli myös osallistunut rakennustöihin.


                                                         Hanomag WD-50 PS
Kuten monen muun, myös tämän vaunun perustaksi tuli Caterpillar traktori. 
(Holt = Hanomag WD-50 PS)
Telaston, siis telarunko ja vaunun alakerta, valmistukseen osallistui kolme yhtiötä, jotka toimivat yhteistyössä muiden kanssa.
Yhtiöt olivat Ringhoffen (Tatra), Laurin Klement (Skoda) ja Breitfeldt-Danek (ČKD).

Traktorin moottori ja voimansiirto ja vaihteisto peruskunnostettiin, traktorin pyörät ja nostolaitteet otettiin kunnostettuina käyttöön. Moottori oli Hanomac 50 hv bensiini.
Vaihteet mekaaniset, 3 eteen, 1 taakse, polttoaine säiliön tilavuus oli 160 litraa.

Suunnitteleman mukainen, ensimmäinen tsekkoslovakialainen kevyt panssarivaunu
valmistui vuoden 1924 aikana KH-50 tyyppinimellä, toinen vain hieman myöhemmin.
(KH = puoli-tela = half-track = Kolohousenka = KH)

Telastossa oli 10 kpl kierrejousitettua ala-rullaa, ja telan yläpuolella 5 kannatin-rullaa, molemmassa telassa, veto-rullat telan takana ja telan johtopyörät edessä.
Molemmissa telaketjuissa 48 tela-kenkää, joiden leveys oli 30 cm. 
Telaston rakenne oli saman tapainen kuin ranskan ja neuvostoliiton tankeissa.
Vaunu liikkui esikuvansa Chenilette Saint-Chamond tapaan sekä pyörillä maantiellä  
että maastossa telaketjujen avulla. Pyörät voitiin poistaa n 20 minuutissa, mekaanisesti toimivan apulaitteen avulla, kuten tapahtui tankin esikuvan, Chenilette Saint-Chamond, vaunut tapaan. 

Etuakseli oli jousitettu, maantiellä etupyörä ohjaus ja takana olevissa pari-pyörissä veto ja niiden tarkoitus oli parantaa liikkuvuutta ojien ja esteiden ylitystä, kun tankki liikkui telaketjuilla maastossa. 
Telaketjuilla tankin ajomukavuus ylitti selvästi Renault FT  tankin ominaisuudet.
Tiedossa ei ole kuinka maantiellä verrattuna Chenilette Saint-Shamond vaunuun.
Alkuperä: Tšekkoslovakia 
Valmistaja: Škoda / Tatra / Breitfeld-Daněk 
Valmistus: 1924
Tyyppi: Kevyt panssarivaunu
Prototyyppi: Ckh 50 valmistunut 2 kpl 
Prototyyppi 2: Ckh 60 valmistettu 1 kpl
Prototyyppi 3: Ckh 70 valmitettu 1 kpl
Telasto: rungon ylittävä tela, kuten Char  ja mark-V tankeissa.
Miehistö: 2 kuljettaja yksin edessä, kuten Renault FT-17 vaunussa.
Moottori: 1 kpl 4-sylinterinen Hanomag WD-50PS 50 hv bensiini.
Voimansiirto: mekaaninen  
Armour: paksuus 6-14 mm 
Pituus: 450 cm 
Leveys:  239 cm 
Korkeus pyörillä: 253 cm  
Korkeus telaketjuin: 238 cm 
Paino:  6 800 kg /  8 500 kg (taistelu paino) 
Nopeus: 45 km / h (pyörillä) 18 km / h (tela) 
Toimintamatka: 300 km (pyörillä, on-road) 120 km (telat, maantiellä) 
Esteet:  vesi 60 cm,  oja leveys 200 cm, esteen korkeus 50 cm 
Aseistus: 1 x Škoda A7/At, 37 mm ja 2 x 7.92 mm konekivääriä 
Tyyppi: Schwarzlose-Janecek vz.07/12/27 

Kokeilu epäonnistui ja kaikki vaunut poistettiin vanhentuneina 1935 vuosi.
--------------------------------------------------------------------------
KH.50 - Czechoslovak half-track light tank of the interwar period. 

In 1923, Czechoslovakia purchased plans circularly-tracked light tank from the German Eng. J. Vollmer, builder of German tanks of World War I. To build a prototype of this tank joined Škoda plants in cooperation with the betting Breitfeld-Daněk. 

Built two prototypes, which were designated as KH.50 (KH is the abbreviation for the Czech word Kolohousenka - half-track) and 1925 years passed them to the test in the Czechoslovak army. Trials lasted until 1930, and then transferred them to the normal operation of the armored unit. Finally, due to their outdated form and poor performance they were withdrawn from service in 1935.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.