4.4.2014

Überlandwagen A7V (bulk-load)

Überlandwagen (maan ylittävä ajoneuvo) oli rakennettu saman Holt-lisenssi alustan päälle kuin saksan A7V. Sitä myös valmistettiin samaan aikaan kuin A7V vaunuja.

Sturmpanzerwagen testimallin seuraajat saivat idean, nähdessään avoimen, ilman panssareita olevan testivaunun perustana olevat teline-laatikot, jossa koe-painot oli, komitean mielestä samalla vaunulla voi kuljettaa myös miehet yli sota-kentän.

Vaunu perustana oli Holt-traktori, (Itävalta-) Unkarissa lisenssillä valmistettu runko,
(sovitettu / muunnettu jo A7V vaunuun) sekä Daimler(-Benz) 2 x 100 hv moottorit
joiden sijoitus oli vaunun keskellä. Ohjaus tilat sijoitettiin vaunun keskelle moottorien yläpuolelle ja ohjaus toimi niin että vaunua voitiin ajaa eteen tai taaksepäin samalla nopeudella, ilman että vaunua tarvitsee kääntää ("sahaamalla") kuten autoja.
(sama ajo-suunnan vaihto toimii tänä päivänä yhä edelleen, kaikki tela-kaivurit)

Ohjaamon yläpuolelle asennettiin katos, vaunun lavan reunoille puiset avattavat laidat 
ja samoin myös päädyt. Vetokoukku oli vaunun edessä ja takana. Kuormatila oli myös pressulla katettava.

Ajoneuvon oli huippunopeus on 13 km/h ja siinä oli yksi kuljettaja ja yksi avustaja.
Kaikki suunnitellut 30 vaunua eivät ehtineet valmistua ennen sodan loppumista.

                                                       (Forum Valka CZ)
Syyskuun loppuun mennessä 1917, on muodostettu kokeellinen kuljetus pylväs jolla 
oli 8 Überlandwagens (ArmeeKraftwagen-Kolonne-Raupe Nr 1111). 

Se lähetettiin Pohjois-Ranskaan marraskuussa 1917 ja alustavat selvitykset osoittivat, että kaikki nämä ajoneuvot ovat toimineet hyvin. Vaunuja käytettiin sodan loppuun asti, yleisesti kuljetustehtävissä, mutta myös jopa ammusten kuljetukseen etulinjaan.

Kaksi kevyesti panssaroitua ajoneuvoa jotka muistuttivat A7V tankkia rakennettiin sodan jälkeen hallituksen joukoille (Freikorps) ja käytettiin tukahduttamaan saksan sisällis-sodan levottomuuksia Berliinissä vuonna 1919.

Pidetään uskottavana, että ne oli rakennettu käyttäen Überlandwagen alustaa.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Type:Supply carrier
Number built: 30 kpl
Place of origin :Germany
Service history
In service: September 1917 - November 1917
Used: Germany
Wars: World War I
Production history: Designer Joseph Vollmer, designed 1916
Manufacturer: Daimler-Benz
Crew: 2
Engine: 2 × Daimler 4-cylinder, 100 hp (149 kW) bensin.
Suspension: Holt track, vertical springs
Speed: 13 km/h                              
                                                                   A7V tank test version = Überlandwagen A7V  
---------------------------------------------------------------------------------------
The Überlandwagen ("Over-land vehicle") was a tracked supply carrier built on the chassis of the German A7V Sturmpanzerwagen tank. When the A7V was first designed, the design committee made allowance for the chassis to be fitted with an alternative load carrier body.

The Überlandwagen shared a common chassis with the A7V tank, with suspension derived from the American Holt tractor and twin 100 hp Daimler engines centrally mounted. A driving position was sited above the engines on a platform, with dual sets of controls for driving in either direction to avoid the need to turn the vehicle. 

A canopy was fitted over the driving position, and wooden dropsides and ends were fitted at the front and rear of the vehicle. Some examples had rails added to support a tarpaulin over the load spaces. Towing hooks were fitted at both ends of the chassis.
The vehicle had a top speed of 13 km/h and was manned by a driver and an assistant.
Service.

A production run of 30 Überlandwagens was projected, but not completed, before the end of the war. By the end of September 1917, an experimental transport column had been formed equipped with 8 Überlandwagens, the ArmeeKraftwagen-Kolonne-Raupe Nr 1111. It was despatched to Northern France in November 1917, and initial reports indicated that the vehicles worked well. 

They were used up until the end of the war, chiefly to transport general stores and ammunition up to front line positions.

Two lightly armored vehicles that resembled the A7V tank was built after the war, these used to government forces (Freikorps), and used to quell the unrest in the German in ( civilwar ) Berlin in 1919.

Considered to be credible, that they were built using the Überlandwagen platform.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.