9.5.2014

Grosstractor

Ensimmäiset kunnolliset kokeilut saksalaisen tankin valmistamiseksi oli Leichttraktor 
Vk-31 (kevyt traktori) ja Grosstractor 1 (iso traktori). VK-31 oli kevyt panssarivaunu jota
rakennettiin kymmeniä versioita, monenlaisia erilaisia testejä ja kokeiluja varten.


Seuraavana tavoitteena oli valmistaa saksan armeijalle raskas panssarivaunu, jonka johdosta tutkittiin ja kokeiltiin monia erilaisia vaihtoehtoja. 

Näiden joukossa oli kahdella tornilla varustettuja malleja sekä amfipio versioita. 
                   
Vaunujen päätornin 75 mm (2,95 tuumaa) tykin lähtönopeus oli alhainen eikä pystynyt 
puhkaisemaan raskaasti panssaroituja kohteita. 

Tämän vaihtoehtona kokeiltu päätornin tykki oli 105 mm (4,1 tuumaa) haupitsi.
Konekivääri, 7,92 mm, oli omassa tornissa vaunun rungossa ohjaamon vierellä.


Vaunuissa oli takatorni joiden aseistuksena yksi 7,92 mm konekivääri.

Panssarivaunujen kokeilu aloitettiin 1926 venäjällä salaa liittoutuneilta neuvostoliiton hallituksen suostumuksella, yhteis-ymmärrys ja yhteistyössä neuvostoliittolaisten kanssa.


Kazanin sopimus Neuvostoliiton ja Saksan yhteisestä tankki koulusta oli tosiasiassa panssarivaunujen opetus ja testikeskus. 

Sopimus allekirjoitettiin joulukuussa 1926 Moskovassa. 
Koulutus-keskuksen johtajana toimi eversti Malbrant. 
Koulutus keskuksesta käytetty nimitys "Kama" muodostui nimistä Kazan-Malbrand.

Vuoteen 1933 mennessä kun koulutus keskus lopetettiin, se koulutti neuvostoliiton
panssaroitujen ja mekanisoitujen joukkojen taistelukomentajista suurimman osan eli yhteensä 65 komentajaa sekä lisäksi 30 saksalaista upseeria.


Näiden saksalaisten joukossa oli muutama nimi jotka tulevaisuudessa tunnettiin:
Tom von Ritter, panssarijoukkojen kenraali. 1942 komentaja Saksan Afrikka Corps.
Josef Harpe,  kenraalieversti, komentaja neljäs Panzer Army.
William Bittrih, Obergruppenführer, komentaja toinen Panssaroitu Corps SS.
------------------------------
Vuonna 1925 Rheinmetall-Borsig, Daimler Benz ja Krupp yhtiöille annettiin määräys suunnitella keskiraskas tankki.
Kaikille prototyypeille annettiin koodinimi Armeewagen 20 (Army Car 20).

                   
Vaunujen pitää täyttää seuraavat ehdot. Pituus 6 m, leveys 2,40 cm, paino 15 tonnia.
Panssari 6-14 mm ja vaunussa pitää olla pyörivä torni, jossa vähintään 75 mm tykki.
Jokaisen yhtiön pitää valmistaa kaksi prototyyppiä ja naamioida tankit traktoriksi tai jokinlaiseksi hyötyajoneuvoksi. Prototyypit valmistettiin tavallisesta rautalevyistä.

Vaunujen suunnittelu alkoi 1925 ja testit (Kazan) aloitettiin 1929-1930 aikana.
Krupp yhtiö suunnitteli ja rakensi omaan vaunun tykkitornit ja Rheinmetall yhtiö osti vaunun tornit Daimler Benz yhtiöltä ja asensi ne oman tehtaan runkoon.


Kesäkuun lopulla 1929 kuusi Grosstraktoria valmistui ja tankit laivattiin kohti salaista Kasan lähellä Neuvostoliitossa olevaa testauslaitosta. Kun testit päättyivät ja Kasan koulu laitos lopetettiin vaunut palasivat Saksaan neljän vuoden kokeilujen jälkeen ja kokeiluissa havaitut viat korjattiin, tekemällä muutokset neljään käyttökelpoiseen Grosstraktoriin, joita käytettiin joukkojen koulutukseen. 

Tankit osallistuivat elokuu 1935 Panssari Divisioonan ensimmäiseen harjoitukseen.
-------------------------------------------------------
Daimler Grosstractor I ja II:
Daimler Benz Grosstraktorin suunnitteli Dr.Porsche. 
Siinä oli pyöreä torni joka oli aseistettu yhdellä 105 mm tykillä ja yksi 37 mm tykki oli asennettu pää tykin yläpuolelle. 


Lisäksi siinä oli neljä 7.92 mm mg, joista yksi taakse suunattu mg,  jonka tarkoitus oli tulittaa vaunun taakse sen jälkeen kun tankki oli ylittänyt juoksuhaudan tai vihollisen linjat. Vaunussa oli huomioitu vedessä liikkuminen, kaikki luukut ja ovet olivat vedenpitäviä. Moottori oli Daimler M 182206 otto 6-sylinterinen 255 hp bensiini.
Vaunussa oli hyvin kehittynyt lehtijousitus ja rungon muotoilu oli uuden aikainen.


Molemmat Daimler-Benz suuret traktori päätyivät muistomerkiksi: 
Ensimmäinen Panzerkampfwagen rykmentin pääkonttorissa, osoite Erfurt
Toinen Panzerkampfwagen rykmentin pääkonttorissa, osoite Wunsdorf. 
-----------------------------------------------------------
                   
Rheinmetall sai sopimuksen valmistaa kaksi panssarivaunun runkoa ja yksi torni. 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------     
Grosstractor II
Neubau Fahrzeug Nr.1 valmistui vuosi 1934. 
Panssarivaunu oli Rheinmetall valmistama ja siinä oli myös Rheinmetall pyöreä torni. 
Aseistus: Päätorni 75 mm tykki, jonka yläpuolella 37mm tykki ja kolme 7,92 mm mg 
Ammukset: 75 mm / 80 ammusta, 37mm / 50 ammusta, 7.92mm / 6000 patruunaa. 
Moottori: BMW Va / 12-sylinterinen / 290hv bensiini / otto.
Jousitus: Kierrejousitus
Paino 23 tonnia
Pituus: 6,65 m 
Leveys: 2.90m 
Korkeus: 2,90 m
Panssarointi: 14-20 mm
Polttoaine: 500 ltr.
Miehistö: Komentaja, kuljettaja, kaksi tykki ampujaa, kaksi mg ampujaa ja radiomies.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Grosstractor III
Neubau Fahrzeug Nr.2 valmistui vuosi 1935
Tässä vaunussa oli Rheinmetall valmistama vaunu-runko jonka päälle oli asennettu
Krupp yhtiön suunnitelema kulmikas torni
Aseistus: Päätorni 75 mm tykki,  jonka vieressä 37 mm tykki ja kolme 7,92 mm mg
Ammukset: 75 mm / 80 ammusta, 37mm / 50 ammusta, 7.92mm / 6000 patruunaa. 
Moottori: Maybach HL 108 TR / 12-sylinterinen / 300hp
Jousitus: Kierrejousitus
Paino: 23 tn
Nopeus: 35 km/h
Pituus: 6,65 m 
Leveys: 2.90m 
Korkeus: 2,90 m
Panssarointi: 14-20 mm
Polttoaine: 500 ltr.
Miehistö: Komentaja, kuljettaja, kaksi tykki ampujaa, kaksi mg ampujaa ja radiomies.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Molemmissa oli kaksi hieman muutettua Panzerkampfwagen I:n tornia, jotka aseistettu konekiväärillä, yksi torni oli vaunun edessä ja toinen takana).
Kaikissa vaunuissa oli monia piirteitä englannin Medium Mark C panssarivaunusta.
Myös Neuvostoliiton T-28 vaunu antoi lisää vaikutteita, vaikka saksa ei kiinnostunut
raskaiden tankkien valmistuksesta, ennen kuin sodan loppuvaiheen aikana.

                   
Vaunutyyppi oli saman kaltainen kuin Ranskassa ja Neuvostoliitossa suositut moni
torni raskaat panssarivaunut jota näiden molempien maiden armeijalle valmistettiin.
------------------------------------------------------
                  File:Bundesarchiv Bild 183-L04352, Deutschland, Rüstungsproduktion, Panzer.jpg
The German Neubaufahrzeug series of tank prototypes were a first attempt to create a heavy tank for the Wehrmacht after Adolf Hitler had come to power. Multi-turreted, heavy and slow, they did not fit in with the Blitzkrieg tactics and therefore only five were made. These were primarily used for propaganda purposes, though three took part in the Battle of Norway in 1940.

                 File:Bundesarchiv Bild 101I-761-221N-06, Norwegen, Panzer "Neubaufahrzeug".jpg
These were primarily used for propaganda purposes, though three took part in the Battle of Norway in 1940.

Development of the Neubaufahrzeug (German for "new construction vehicle") started in 1933 when the then Reichswehr gave a contract for the development of a Großtraktor ("heavy tractor") to both Rheinmetall and Krupp. 

                       (1925)
Großtraktor was a codename for the development of a heavy tank, Germany being still forbidden to develop tanks under the terms of the Treaty of Versailles. The technical details of the Vickers A1E1 Independent were then available to the Germans as they were amongst the information sold to them by a British officer, Norman Baillie-Stewart, who acted as a German spy before his arrest in 1933.



The Rheinmetall and Krupp designs resembled each other to a great extent, the main difference being the weapons placement. Each had a main turret armed with a 75 mm KwK L/24 main gun and secondary 37 mm KwK L/45. Rheinmetall's design mounted the second gun above the 75 mm KwK L/24, while the Krupp design had it mounted next to the 75 mm KwK L/24. Both designs had a secondary turret mounted to the front and the rear of the main turret. These turrets were slightly adapted Panzer I turrets, with the standard machine gun armament.


Rheinmetall's design was designated PzKpfw NbFz V (PanzerKampfwagen NeubauFahrzeug V), and the Krupp design PzKpfw NbFz VI. It was intended that these designs would fulfill the role of heavy tank in the armored forces, but the design proved to be too complex and unreliable for this role. Nevertheless, development continued in order for the nascent German military to gain experience with multi-turreted tanks.

In 1934 Rheinmetall built two mild steel prototypes, both with their own turret design. Three more prototypes were built with proper armor and the Krupp turret in 1935 and 1936.

Though these tanks were never placed in production, they provided a propaganda tool for Nazi Germany, for example being shown at the International Automobile Exposition in Berlin in 1939.

4 kommenttia:

  1. Grosstractor ;)
    come from a book of Jules Verne ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hello, my friend :)
      Now, I learn something new (jälleen kerran) :-o
      I've thought so far: Jules Verne is only sailor, with submarine,
      diving equipment, flying electric bullets and atomic weapons :)
      It's too bad.
      Gosh.
      I've obviously missed the something without ....
      This needs to be fixed.

      Poista
  2. The multi turret tanks do look impressive!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hello Rodger.
      Impressive are.
      And in addition to the latest models begin to show a little bit some already well-known models

      Poista

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.