11.9.2014

T- 126 SP

Helposti tuhottava T-26 vaunu todettiin vanhentuneeksi jo espanjan sisällis-sodan aikana ja se haluttiin korvata uudella, jossa ei ollut samoja heikkouksia.
Talvisodassa saadut kokemukset vaikutti vielä ratkaisevammin tähän päätökseen.


T-26 vaunun parannettu malli oli T-126 SP, josta valmistettiin 1940 kirovin tentaassa testi malli, määräyksestä kehittää uusi alle 17 tn painoinen kevyt panssarivaunu.
Protyyppi sai nimen "Opiekt 126".

Vaunu painoi 17 tonnia, moottorina 270 hp/199 kw diesel, vaunun nopeus 35 km/h.
Vaunussa oli vääntövarsi jousitus.
T-126 SP vaunun torni oli kapeampi, eikä siinä ollut vaunun johtajan tähystys kupua.
Kuljettaja oli edessä oikealla puolella, ja etupanssarissa oli suuri pulteilla kiinnitetty
luukku. 
Vaunun panssarointi oli voimakkaasti kallistettu, samoin vaunun tornin sivut, joten ohuempi panssarointi suojasi hyvin miehistöä ja oli verrattavissa T-34 vaunun panssariin. Levyt oli liitetty toisiinsa hitsaamalla.
Vaunun tornissa aseena oli yleinen, neuvostoliiton vaunuissa käytetty 45 mm tykki, jonka ammusmäärä, 150 kpl, oli huomattavan suuri. Tykin vieressä yksi konekivääri.

T-126 SP ja T-50 vaunut toimivat pääasiassa karjalan kannas alueella.

2 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Moi, Rodger.
      Yap.
      T 126 SP began light T-series tanks manufacturing.
      Truck was in Finland, the name of the "little scaup" T-34 was a "big scaup"
      Scaup nickname was given (finland) when the tank ran and neck (cannon) the wobble..

      Poista

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.