25.8.2013

Hyökkäysvaunut / Assault chariots. # 2.

Hyökkäysvaunut / Fast war chariots. 



Sotavaunut / war carriage oli pronssi- ja rautakausien aikana kulkuneuvosta sekä yleensä kahdesta vetohevosesta koostuva sodassa käytetty liikuva asejärjestelmä.
Raskaat ja kömpelöt taisteluvaunut vaunut muuttuivat, kun pohjois mesopotamiassa
osattiin valmistaa uusi kevyt pyörä, jonka keskustasta lähti tähden sakara muotoiset
puolat, joiden ympäri kiersi puu vanne. 



Keksintöä kutsuttiin nimellä puolapyörä (spoke / spool wheel) jonka ansiosta voitiin rakentaa kevyemmät, lujat rakenteelta, ja hyvin liikehtimis kykyiset vaunut ja keksintö
sovellettiin tietysti heti myös Mesopotamian käymissä sodissa, vaunujen muuttuessa
kahden pyörän sekä kahden tai neljän hevosen vetämiksi vaunuiksi jonka miehistönä oli kolme tai neljä sotilasta, joista yksi oli ajaja.

Lähi idässä suuret armeijat luottivat näiden uusien kevyiden vaunujen taistelu tehoon 
ja jalkaväen yhteistoiminta vaunujen kanssa sai heidät vakuuttumaan yhä lujemmin.
Lähi idässä ymmärrettiin myös yhä nykyaikainen taistelutavan merkitys, jotka kaikille armeijassa palvelleille on tuttua, eli tulen ja liikkeen yhteisvaikutus.
Jalkaväki, sen sadat jousimiehet antoivat tulituksen ja vaunut suorittivat tuon liikkeen.



Tänään sen tekee yksi panssarivaunu, joka kuljettaa tietä (telaketju) mukanaan ja kykenee asein antaamaan itselleen tulituen, moottorin tarvittavan liikkuvuuden. 
Sensijaan kreikkaiset eivät olleet yht luottavaisia  ei edes roomalaiset, vaan luottivat
enemmän raskaiden falangien tehoon, samoin kuin roomalaiset legiooniinsa, vaikka nämä sopivat parhaiten avoimelle taistelu kentälle kuten myös vaunujen käyttäminen.




Ensimmäiset varsinaiset sotavaunut, war carriage, olivat syntyneet, säilyttäen aseman
siihen asti kunnes maastokelpoinen ja helposti liikuteltava ratsuväki vaunut syrjäytti, 
joten sota vaunuja käytettiin vain matkustus, kilpailu, tai kulkue käytössä. 

Näin syntyivät ja tulivat käyttöön nämä uudet, uudella rakenteella olevat sotavaunut
joiden ehkä tärkein seikka oli pyörien akselin siirtäminen vaunun takaosaan, jolloin painopiste muuttui ratkaisevasti, (hevosten) ohjattavuus parani ja vaunusta tuli vakaa keski akseliseen vaunuun verrattuna, myös keihäsmiehen / ampujan työ helpottui.


Tämä keksintö, puolapyörä (spoke / spool wheel) ansiosta voitiin rakentaa kevyemmät vaunut ja keksintö sovellettiin tietysti heti myös Mesopotamian käymissä sodissa.
Ensimmäiset varsinaiset sotavaunut, war carriage, olivat syntyneet, säilyttäen aseman
siihen asti kunnes maastokelpoinen ja helposti liikuteltava ratsuväki vaunut syrjäytti, 
joten sota vaunuja käytettiin vain matkustus, kilpailu, tai kulkue käytössä.

Sotavaunut / war carriage, oli pronssi ja rautakausien aikainen kulkuneuvosta ja yleensä kahdesta vetohevosesta koostuva sodassa käytetty liikkuva asejärjestelmä
jonka vaunu oli kaksipyöräinen, myös neljän hevosen vetämiä vaunuja.



Kahdella tai neljällä pyörällä sekä neljällä onagerilla varustetut vaunut osoittautuivat sodissa liian hitaiksi ja kömpelöiksi, raskasta, pitkillä keihäillä varustettua jalkaväkeä vastaan, eikä vaunun kahdesta tai useammasta lankusta tehdyt pyörät tahtoneet kestää rasitusta.

Näiden kevyiden vaunujen taistelu käytön suurin huippu sijoittuu 1300 bc syyriaan jossa käytiin historian suurin noin 5000 vaunun muodostama Kadeshin taistelu joka 
johti rauhan sopimukseen osapuolien välillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.