13.3.2014

Lenin Tank / Ruskij Reno.

Venäjä luovutti ja sota Saksaa vastaan loppui. 
Maat sopivat rauhan maaliskuu 3. 1918. Paikka oli Brest-Litovsk.

With the German army just 85 miles (137 km) from the Russian capital Petrograd (St. Petersburg) on March 3, 1918, the Treaty of Brest-Litovsk was signed and the Eastern Front ceased to be a war zone. 
While the treaty was practically obsolete before the end of the year, it did provide some relief to the Bolsheviks, who were embroiled in a civil war, and affirmed the independence of Ukraine. 

However, Estonia, Latvia, Lithuania were intended to become a United Baltic Duchy to be ruled by German princes and German nobility as fiefdoms under the German Kaiser. 
Finland's sovereignty had been declared already in December 1917, and accepted by most nations, including France and the Soviet Union, but not by the United Kingdom and the United States. 

Eastern Front, World War I

Venäjällä oli tsaarin aikana erittäin paljon eri merkkisiä panssari-autoja, jotka siirtyivät
bolsheviikkien käyttöön vallankumouksen taisteluissa.

Russian Revolution war & WW-I

                            

                        
                                         Austin-Kegresse
Liittoutuneet pelkäsivät Bolsheviikkien valtaan nousua, näiden alkaessa muodostaa omaa, lujan kurin alaista armeijaa, joka oli heidän tiukassa johdossa ja hallinnassa. 

Venäjän tsaarille uskollisten Valkoisten joukkojen vastarinta ja aikoimus bolseviikkien
murskaamiseen ja vallasta syöksemiseen oli Venäjän valkoisten joukkojen tavoite.

Länsi-liittoutuneet liittyivät tukemaan venäjän valkoista armeijaa toimittamalla aseita, varusteita ja panssarivaunuja. Englanti toimitti 1919 toukokuun loppuun mennessä 
etelä-venäjän valkoisille joukoille 57 kpl Mark-V ja 8 kpl Medium-A panssarivaunuja.
Ranskalaiset toimittivat 1919 etelä-venäjälle n. 100 kpl Renault FT Panssarivaunua.

Lisäksi englanti toimitti Viroon (Estonia) 10 kpl Mark-V Composite Panssarivaunuja.
Vaunut toimivat Judentsin armaijassa ja hyökkäsivät bolsheviikkeja vastaan eestistä, näissä kaikissa vaunuissa oli englantilainen miehistö. 
Hyökkäyksen jälkeen vaunut palasivat elokuussa 1919 takaisin englantiin osaston mukana.

Elokuun loppu 1919, Englanti lähetti Argangelin Venäjän Valkoisille joukoille 4 kpl Mark-V ja 2 kpl Whippet (Mark-A) panssarivaunua, jotka kaikki tuhoutuivat.
Yhteensä englanti ja ranska toimnittivat Venäjän Valkoisille joukoille 180 tankkia, jotka kaikki jäivät bolsheviikkien saaliiksi. Pieni osa vaurioituneina, suurin osa ehjinä.

                             
                             
                             
                             
Puna armeija sai ensimmäiset tankit joita neuvosto-armeijan keskuudessa pidettiin jo vanhentuneita, vaikka näitä tankkeja uudempaa kalustoa ei ollut mistään saatavilla.

Odessa oli paikka jossa puna armeija valtasi useita Renault FT panssarivaunuja.
Ukrainan 2. Neuvostoarmeija lähetti Moskovaan yhden vaunun, Toveri Leninille.
                             
Vaunu innosti Leniniä, joka määräsi, että Neuvosto-Venäjän panssarivaunu tuotanto aloitetaan. Lenin, joka halusi näitä tankkeja, antoi 1919 määräyksen aloittaa tuotanto.
                             
Renault oli parhaiten uudelle valtiolle sopiva malli, johon Lenin mieltyi, syynä kenties tuo Ukrainasta lahjana saatu Renault vaunu.
Sisällis-sodan erittäin sekaisena aikana valmistus aloitettiin kahdessa kuukaudessa, heti vaunun suunnitelmien ollessa valmiit. 

Panssarilevyjä käytettiin jo laiva rakennuksessa, joten panssari valmistuksen tarvitsema teräslevy tuotanto oli olemassa. Asetehtaat toimivat, joten tykki valmistus, ja konekivääri valmistus ei ollut ongelma.

Moottori ja vaihteisto aiheuttivat jonkin verran ongelmia. Moottori valittiin lopulta Fiat
kuorma autosta (Fai Panssari-auto). 
                             
                                      Fiat-Izhorsky
                              
                                              Fiat-Izhorsky
                          
                                        Austin-Kegresse
Telakoneiston valmisti Krasnoje-Sormovo tehdas. Täällä valmistetut vaunut saivat siis tehdasta tarkoittavan (KS) merkinnän. Siis M-17 KS panssarivaunu tai Ruskii-Reno.
Tuotanto paikka oli Nizni-Novgorodissa, joka myöhemmin tunnettiin Gorki nimellä.

Tämä ensimmäinen tankki valmistui seitsemässä (7) kuukaudessa ja se ajoi tehtaasta ulos 31.8. 1920. Tankki luovutettiin 15.12.1920 Puna-Armeijan käyttöön.
KS-tankkeja valmistui 1920-1921 lisää 14 kpl.
Näille kaikille annettiin jokin neuvosto-venäjän vallankumouksellinen nimi.

                           
Ensimmäinen Neuvosto-Venäjällä valmistunut tankki sai nimen perustajansa mukaan
Vapaustaistelija, Toveri Lenin.
Sama mies, joka muutamaa vuotta aikaisemmin sai tai löysi, turva-paikan Suomesta, venäjän sisällis-sodan aikana.

Kun vaunut valmistuneet, muutettiin kaikkien tankkien aseistus samanlaiseksi, joten kaikkien aseina oli 37 mm tykki ja 7.62mm konekivääri. KS-tankin moottori oli Fiat 4-sylinterinen otto, teho 33,5 hv/24,6 kw, nopeus 13 km/h.
Vaunussa oli kaksi miestä, ajaja ja johtaja joka toimi ampujana molemmilla aseilla.

Vallankumous vaikutti siihen ettei Neuvosto-Liitto pystynyt valmistamaan tankkeja yhtään lisää. Puna-Armeijan esikunta, joka oli perustettu 1921, esitti monien uusien tankki mallien valmistamista, mutta yhtään ei valmistettu. Malleja oli seitsemän (7).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.