1.11.2014

Minerva Armoured Car

Panssaroidun auton idea kehittyi ensimmäisen maailmansodan varhaisessa vaiheessa, kun havaittiin, että ratsu- ja jalkaväen käyttö tuli mahdottomaksi konetuliaseiden takia. 
Ensimmäinen valmistaja oli Belgialainen Minerva joka suunnitteli maan asevoimille tavalliseen tourer-autoon perustuneen ensimmäisen panssariauton. Myös briteillä oli käytössään panssariautoja. 

Panssariautojen avulla voitiin hyökätä vihollisen konekivääripesäkkeiden kimppuun joko ajamalla suoraan esteiden läpi tai nopealla yllätysiskulla. 
Panssariautoilla kyettiin kulkemaan maastossa kohtalaisella vauhdilla. Ajoneuvojen edut kävivät selviksi sodan edetessä.


Saksalaiset päättivät aloittaa lokakuussa 1914 oman panssariauton kehittämisen, kun olivat kaapanneet Minerva tehtaan havainneet tämän panssariauton tehokkuuden.
-------------------------------
Belgian armeija otti ensimmäisenä panssaroituja autoja käyttöönsä koska Belgiassa
oli tuohon aikaan jo hyvä tieverkosto ja sen tasainen maasto, jossa panssari autojen käyttö pääsi oikeuksiinsa ww-I sodan alkaessa ja niiden oli helppoa toimia toisin kuin vaikkapa venäjällä, balkanilla tai mantsuuriassa jossa maantiet (mikäli niitä oli) olivat hyvin heikko kuntoisia.
Belgia oli ensimmäinen maa joka ensimmäisenä aloitti (vuonna 1912) säännölliseen sotilas-partio toimintaan autoja, joiden aseistuksena oli konekiväärit.

Ensimmäiset panssaroidut autot, kaksi erilaista tyyppiä luovutettiin Belgian armeijan
käyttöön elokuussa 1914. Näitä autoja käytettiin tehokkaasti Yserin taistelussa, joka sai Belgian sodan johdon vakuuttumaan näiden panssari autojen tehokkuudesta.
                    
Näiden molempien aseistuksena oli Hotchkiss konekiväärit, panssarointi valmistaja oli Cockerill Works ja panssariauto sai nimen Minerva Armored Cars, joka oli tunnetumpi kahdesta erilaisesta, belgiassa valmistetuista panssariauto tyypeistä.

Lisääntyneen painon johdosta, lisättiin vetävälle taka-akselille paripyörät. Rakenteen vahvemman jäykkyyden saamiseksi autossa ei ollut ovia, joten miehistön oli kiivettävä autoon.
Ylhäältäpäin avoimessa päällysrakenteessa (jota kutsuttiin myös kylpyammeeksi) oli auton kuljettaja, komentaja, ampuja ja lataaja (vaikka miehistöä voi olla myös kolmesta - kuuteen, kun mukaan autoon lisättiin kaksi tarkka-ampujaa). 

Päällysrakenne oli edessä tasainen ja takana pyöristetty, kun taas rengas kehälle kiinnittetty konekivääri oli sijoitettu taakse jossa sitä voi liikuttaa joka suuntaan. 
                    
Konekivääri oli tavallinen ilmajäähdytteinen 8mm Hotchkiss, malli 1912 tai 1914, oli suojattu ase-kilvellä. Moottoritilan luukut oli panssaroitu, samoin kuin jäähdytin, joka oli varustettu pienellä kaksi-osaisella luukkulla. 
Noin kolmekymmentä Mierva mallin panssari autoa ehdittiin muuttaa ennen kuin Saksan sotavoimat kaappaavat tehtaan itselleen.
                 
Vuonna 1916, Minerva suunniteltu kokonaan uudestaan​​. Avoin toiminta tila suljettiin kokonaan, kuljettajan paikka siirrettiin alas konekiväärin alapuolelle, joka sijoitettiin panssaroituun kupoliin ja vaunuun lisättiin ovi molemmille puolille autoa.
                   
Vähintään yksi näistä uuden version Minerva panssari autoista oli varustettu 37 mm Puteaux tykillä, mutta ei tiedetä, kuinka montä tätä versiota on valmistettu.
Minervaa käytettiin pienissä kolmen auton joukkueissa moottoroidun ratsuväen yksikköinä, joiden toiminta oli lähinnä tiedustelu, jalkaväen tuli-tukena ja pitkien matkojen tiedustelu tehtävissä Saksan vastaisilla rintama linjoilla. 

Näiden panssari autojen maasto ominaisuudet (off-road) olivat melko rajalliset, joten
Saksalaisten onnistui saada/ottaa kiinni 1914 vuoden aikana neljä Minervaa jotka he muuttivat omaan käyttö tarkoitukseen sopiviksi. 

Minerva autojen vankka rakenne vaikutti että muutamia näistä autoista käytettiin edelleen vuosiin 1933-1935 asti joissakin santarmien yksikköissä. 
---------------------------
                 
The Minerva Armored Car (French: Automitrailleuse Minerva) was a military armored car expediently developed from Minerva civilian automobiles by Belgium at the start of the First World War. 

In 1914, Lieutenant Charles Henkart arranged for two civilian Minerva Motor Works tourers to be armoured at Cockerill Works in Hoboken. 

This made Belgium the first nation to employ armoured cars in the World War, though Italy had previously been the first to use armoured cars entirely, in the 1911–1912 Italo-Turkish War.

Their successes in the early days of the war convinced the Belgian GHQ to create a Corps of Armoured Cars, who would be sent to fight on the Eastern front once the western front immobilized after the Battle of the Yser.


Generally, the armored cars were used by more or less independent car commanders. However, sometimes they were used in larger units up to squadron size. The cars were primarily armed with light machine guns. 

But larger units usually employed a few cars with heavier guns. 


As air power became a factor, armored cars offered a mobile platform for anti-aircraft guns.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.