Infantry Tank A 11 (Matilda I) oli brittiläinen jalkaväen säiliö toisen maailman sodan aikana
Sitä ei pidä sekoittaa myöhemmin valmistettuun malliin Infantry Mk II (A12), joka myös tunnetaan myös nimellä "Matilda-II" joka otti haltuunsa tutun "Matilda" nimen sodan alkupuolella, kun ensimmäiset Matilda-I versiot poistettiin taistelu palvelusta.
Sitä ei pidä sekoittaa myöhemmin valmistettuun malliin Infantry Mk II (A12), joka myös tunnetaan myös nimellä "Matilda-II" joka otti haltuunsa tutun "Matilda" nimen sodan alkupuolella, kun ensimmäiset Matilda-I versiot poistettiin taistelu palvelusta.
Tankit olivat täysin erilaisia eikä niissä käytetty samoja valmistus osia, mutta niissä oli
kuitenkin muutamia samankaltaisia piirteitä, koska molemmat oli suunniteltu jalkaväen tukemiseen, vaunutyyppi joka yleensä uhrasi nopeuden vahvan panssarin suojalla.
Vickers-Armstrong yhtiö alkoi 1935 kehittää pääesikunnan toiveiden mukaan edullista
panssarivaunua, jonka valmistuksessa velvoitettiin yhtiö käytettämään yleisesti myynnissä olevia ja vapaasti kaupan olevia komponentteja.
kuitenkin muutamia samankaltaisia piirteitä, koska molemmat oli suunniteltu jalkaväen tukemiseen, vaunutyyppi joka yleensä uhrasi nopeuden vahvan panssarin suojalla.
Vickers-Armstrong yhtiö alkoi 1935 kehittää pääesikunnan toiveiden mukaan edullista
panssarivaunua, jonka valmistuksessa velvoitettiin yhtiö käytettämään yleisesti myynnissä olevia ja vapaasti kaupan olevia komponentteja.
Nopean suunnittelun johdosta valmistuksessa käytettiin osia joita oli yleisesti muissa
ajoneuvoissa. Ford V-8 moottori, Fordson traktorin vaihdelaatikko, ohjausmekanismi Mark -IV Licht vaunun, jousitus ja telapyörästö Vickers E, 6 tn tankin perustuva.
ajoneuvoissa. Ford V-8 moottori, Fordson traktorin vaihdelaatikko, ohjausmekanismi Mark -IV Licht vaunun, jousitus ja telapyörästö Vickers E, 6 tn tankin perustuva.
Tornissa oli yksi, 0,303 Vickers-konekivääri tai suurempi, Vickers 0,50 konekivääri.
Vaunun runko ja torni olivat hyvin suojattu nykyaikaisia panssarintorjunta aseilta mutta telasto ja tela-pyörästö oli täysin alttiina, herkästi vaurioituvina kuin tankeissa, joiden telaston osat olivat suojattu.
Tämän lisäksi tehokkaamman pää-aseen puute rajoitti sen panssarintorjunta kykyä sekä toimintaa millä taistelukentällä tahansa. Lisäksi komentaja toimi konekiväärillä
ampujana ja ohjasi kuljettajan ajosuuntaa käsi-kosketuksella tai alas kumartumalla.
Sen sijaan koodinimi "Matilda" oli annettu tälle hankkeelle suunnitelman laatimisen tekohetkellä tai yhteydessä jo Vickers-Armstrong tehtaalla vuonna 1935.
Tämän lisäksi tehokkaamman pää-aseen puute rajoitti sen panssarintorjunta kykyä sekä toimintaa millä taistelukentällä tahansa. Lisäksi komentaja toimi konekiväärillä
ampujana ja ohjasi kuljettajan ajosuuntaa käsi-kosketuksella tai alas kumartumalla.
General Hugh Elles, pääjohtaja, sekä puolustusmateriaaliosaston päällikkö, jonka keksi antaa vaunulle nimen Matilda, "koska ajoneuvon koko oli pieni ja sillä oli ankan kaltainen muoto ja kävely tyyli".
Sen sijaan koodinimi "Matilda" oli annettu tälle hankkeelle suunnitelman laatimisen tekohetkellä tai yhteydessä jo Vickers-Armstrong tehtaalla vuonna 1935.
Infantry Tank Mark I oli armeijan Neuvoston päätös tankin nimeksi kesäkuussa 1940.
Ensimmäiset tilatut 60 Matilda-I vaunua valmistuivat huhtikuu 1937 ja vaunut pysyivät
tuotannossa elokuu 1940 asti. Vaunuja valmistettiin yhteensä 140 kpl ja osa näistä oli varustettu raskaalla 12,7 mm konekiväärillä, normaalin 7,62 mm vickers kk:n sijasta.
Kaikki 55 Matilda-I tankkia taisteli Ranskassa osana ensimmäinen Army Tank prikaati, British Expeditionary Force, taistelussa Ranskasta. Ne osallistuivat puolustukseen ja vastahyökkäys toimintaan, Arrasiin hyökkännyttä saksan seitsemäs Panzer Divisiona vastaan, väliaikaisesti hajautettuna yhteistoiminta hyökkäyksenä toukokuussa 1940.
Kun BEF palasi takaisin englantiin, melkein kaikki näiden panssarit oli jäneet taakse. Loput Matilda Mk-I joita oli vielä englannissa jäljellä vedettiin koulutustarkoitukseen.
Kolme vaunua on säilynyt. Niiden sijaintipaikkana on Bovington Tank Museum.
Yksi (mahdollisesti T3447) on ajokunnossa vaikka ei aitoa moottoria tai vaihteistoa.
Yksi on esillä museossa, kolmas on pahoin vaurioitunut hylky, jota käytettiin tykistön
maalitauluna.
---------------------------------------
A11E1 pilot model
Type: Infantry tank
Place of origin: United Kingdom
Service history: In service 1938-1940
Designer: Sir John Carden, Vickers-Armstrongs
Designed: 1935
Manufacturer: Vickers-Armstrongs
Number built: 140
Weight: 11 Long tons
Length: 18 ft 5 in (4.85 m)
Width: 8 ft 6 in (2.28 m)
Height: 8 ft 3 in (1.86 m)
Crew: 2 (commander/gunner, driver)
Armour: 10–60 mm
Armament: Vickers .303 or .50 inch Vickers machine gun + 4,000 rounds
Engine: 3.6 Litre V8 Ford Model 79 petrol, 70 hp (52 kW)
Power/weight: 6.36 hp/ton
Suspension: Sprung bogie
Range: 80 miles (130 km)
Speed: 8 mph (12.87 km/h), off road: 5.6 mph (9 km/h)
Kun BEF palasi takaisin englantiin, melkein kaikki näiden panssarit oli jäneet taakse. Loput Matilda Mk-I joita oli vielä englannissa jäljellä vedettiin koulutustarkoitukseen.
Kolme vaunua on säilynyt. Niiden sijaintipaikkana on Bovington Tank Museum.
Yksi (mahdollisesti T3447) on ajokunnossa vaikka ei aitoa moottoria tai vaihteistoa.
Yksi on esillä museossa, kolmas on pahoin vaurioitunut hylky, jota käytettiin tykistön
maalitauluna.
---------------------------------------
A11E1 pilot model
Type: Infantry tank
Place of origin: United Kingdom
Service history: In service 1938-1940
Designer: Sir John Carden, Vickers-Armstrongs
Designed: 1935
Manufacturer: Vickers-Armstrongs
Number built: 140
Weight: 11 Long tons
Length: 18 ft 5 in (4.85 m)
Width: 8 ft 6 in (2.28 m)
Height: 8 ft 3 in (1.86 m)
Crew: 2 (commander/gunner, driver)
Armour: 10–60 mm
Armament: Vickers .303 or .50 inch Vickers machine gun + 4,000 rounds
Engine: 3.6 Litre V8 Ford Model 79 petrol, 70 hp (52 kW)
Power/weight: 6.36 hp/ton
Suspension: Sprung bogie
Range: 80 miles (130 km)
Speed: 8 mph (12.87 km/h), off road: 5.6 mph (9 km/h)
---------------------------------------
Tank Infantry Mk I, Matilda-A11, was a British infantry tank of the Second World War.
It is not to be confused with the later model Tank, Infantry Mk II (A12), also known as the "Matilda II" which took over the "Matilda" name after the early part of the war when the first Matilda was withdrawn from combat service.
They were of totally different design and did not share components, but did have some similar traits because they were both designed to be infantry tanks, a type of tank that tended to sacrifice speed for increased armour protection.The development, of the design by Carden at Vickers-Armstrongs Ltd, began in 1935. The General Staff specification required a cheap tank, effectively requiring the use of commercially available components. It resulted in a small two-man vehicle with a low hull and a small cast turret.
The turret was fitted with a single heavy machine gun, either a .303 Vickers machine gun or a larger, Vickers .50 machine gun.
Designed for quick delivery as well as low cost, the A11 used many stock parts from other vehicles: a Ford V8 engine, a Fordson gearbox, a steering mechanism similar to the one used in Vickers light tanks, and suspension adapted from the Mk IV Dragon artillery tractor that was itself based on the Vickers 6-Ton Tank Model E.
Although the hull and turret were well protected against contemporary anti-tank weapons, the tracks and running gear were completely exposed and more vulnerable than on tanks that had protected tracks. In addition, the lack of a gun with any anti-tank ability severely limited its utility on the battlefield. Besides operating the machine gun, the commander had to direct the driver and operate the wireless. There being no room in the turret for the wireless, it was placed in the hull and the commander had to duck down inside to operate it.
General Hugh Elles, the Master-General of the Ordnance, is credited with giving the tank the name Matilda "due to the vehicle's diminutive size and duck-like shape and gait." but the codename "Matilda" for the project was created for Vickers at the time of drawing up the specification in 1935.
The "Tank, Infantry, Mark I" name was an Army Council decision of June 1940.
The first order of 60 Matilda tanks was placed in April 1937, and the tank remained in production until August 1940. One hundred and forty were produced, some of them with the heavier .50 inch Vickers machine gun instead of the .303 inch Vickers machine gun.
The Matilda I (55) tanks fought together in France as part of the 1st Army Tank Brigade of the British Expeditionary Force in the Battle of France. They participated in the defence and counter-attack operation at Arras against the invasion by Nazi Germany in May 1940, temporarily discomfiting the 7th Panzer Division under Rommel.
When the BEF returned to the United Kingdom, nearly all their armour was left behind. Matilda Mk Is left in the United Kingdom were withdrawn for training purposes.
Three tanks are preserved at the Bovington Tank Museum. One (possibly T3447) is in running condition though not with authentic engine or gearbox, one is on display in the museum and the third is a severely damaged wreck that was used as a gunnery range target.
The turret was fitted with a single heavy machine gun, either a .303 Vickers machine gun or a larger, Vickers .50 machine gun.
Designed for quick delivery as well as low cost, the A11 used many stock parts from other vehicles: a Ford V8 engine, a Fordson gearbox, a steering mechanism similar to the one used in Vickers light tanks, and suspension adapted from the Mk IV Dragon artillery tractor that was itself based on the Vickers 6-Ton Tank Model E.
Although the hull and turret were well protected against contemporary anti-tank weapons, the tracks and running gear were completely exposed and more vulnerable than on tanks that had protected tracks. In addition, the lack of a gun with any anti-tank ability severely limited its utility on the battlefield. Besides operating the machine gun, the commander had to direct the driver and operate the wireless. There being no room in the turret for the wireless, it was placed in the hull and the commander had to duck down inside to operate it.
General Hugh Elles, the Master-General of the Ordnance, is credited with giving the tank the name Matilda "due to the vehicle's diminutive size and duck-like shape and gait." but the codename "Matilda" for the project was created for Vickers at the time of drawing up the specification in 1935.
The "Tank, Infantry, Mark I" name was an Army Council decision of June 1940.
The first order of 60 Matilda tanks was placed in April 1937, and the tank remained in production until August 1940. One hundred and forty were produced, some of them with the heavier .50 inch Vickers machine gun instead of the .303 inch Vickers machine gun.
The Matilda I (55) tanks fought together in France as part of the 1st Army Tank Brigade of the British Expeditionary Force in the Battle of France. They participated in the defence and counter-attack operation at Arras against the invasion by Nazi Germany in May 1940, temporarily discomfiting the 7th Panzer Division under Rommel.
Three tanks are preserved at the Bovington Tank Museum. One (possibly T3447) is in running condition though not with authentic engine or gearbox, one is on display in the museum and the third is a severely damaged wreck that was used as a gunnery range target.
Great ;)
VastaaPoistaHello, J-C.
PoistaThank you for your comment.
:) What you think...
I cant not find this wagons of Jules Verne's books
Moi.
VastaaPoistaYes.
Western tanks development work was very late.
Only in France was in the lead, the next was in Germany