jolloin kevyiden ja erittäin kevyiden panssarivaunujen kehitys oli huipussaan.
Ruotsissa valmistui ensimmäiset panssarivaunu LK-II mallin mukaan tehdyt versiot jotka oli valmistettu Ruotsin standardien mukaan.
LK-vaunujen lisenssi valmistuksesta saatuja, vaunujen rakentamisen kokemus haluttiin käyttää ja hyödyntää, valmistaa ruotsalaista alkuperää oleva panssarivaunu.
Aluksi kokeiltiin teleketjuilla ja pyörillä olevan vaunun valmistusta, mutta kokeilu osoittautui teknisesti hyvin epäluotettavaksi
Landsverk yhtiön insinöörien tehtäväksi annettiin suunnitella kehittää ja valmistaa itse suunnitelemansa tankki. Vuosi 1930 alkoi vaunun suunnittelu joka sai nimen
tyyppinimen L-10.
monia ongelmia, joita monissa muissa maissa oli esiintynyt, ja tässä he suurelta osalta onnistuivat. Tämän L-10 vaunun keinuvivun johdosta Lansverk yhtiö huomasi
myös käytännön hyödyt monissa tulevissa kuorma-autoissa ja panssareissa.
Vaunun suunnitteluun on osittain vaikuttanut Vickers-E vaunun telapyörästö, jonka mallia noudattaen L-10 vaunun telapyörät olivat saman tandemin päässä rinakkain.
Tämä neljän kaksois-telapyörän keinuvipu (tandem) oli varustettu alapuolisella lehtijousi nipulla/pakalla, joka oli kiinnitetty tandemin (=keinuteli) keskiakseliin ja telipyörien akseliin.
Telaketjun vetopyörät ja vetorattaat oli edessä ja johtopyörät vaunun taka osassa.
Telan kireyden säätö oli vaunun etuosassa. Telan veto ripa (kenkä)oli matala, telan tyyppi pienikuvioinen ja se koostui 85 osasta.
Valmistunut vaunu oli hyvin edistyksellinen, muihin panssarivaunuihin verrattuna.
Ulkonäkö oli säilynyt muiden kaltaisena, mutta muotoilu oli (1930 vuosi) modernia.
Ohjaamo oli edessä vasemmalla, kuljettajan edesää oli poistumis luukku ja oikealla puolella oli konekivääri ampujan paikka. Konekivääri ampuja toimi myös radistina.
Kuljettajalla oli erillinen, hieman rungon yläpuolelle tornin edessä kohoava ajo-tila.
Vaunun moottotila oli takana. Vaunun keskellä oli kardaani josta voima välittyi eteen
kuten (M3 Licht ja Medium vaunuissa vielä 10 vuotta myöhemmin) vetäville pyörille.
Vaunun rungolla, tornin edessä ja sivuilla oli pyöreästä putkesta tehty radioantenni
joka kehysti etuosaa kuin kaide. Vaunun keskellä oli taistelutila joka oli erotettu vaihteistos ja moottori tilasta väliseinällä. Tämän taistelutilan yläpuolella oli kartion muotoinen torni. Tornin sivulla oli tähystysluukut lataajalle ja vaunun komentajalle.
----------------------------
L-10 tankki.
Valmistusmaa: Ruotsi
Valmistus vuosi: 1931 - 1932
Määrä: 3 kpl
Paino: 11.5 tonnia
Pituus: 5.2 m
Leveys: 2 m
Korkeus: 2,22 m
Panssarointi: 8-24 mm, hitsatut
Aseistus: 37mm bofors tykki, 2 x 6,5 mm konekivääriä
Miehistö: 4 miestä
Moottori: Nestejäähdytteinen V-12 bensiini / Maybach DSO 8 / 200 hv / 2500 r/pm
Nopeus: 42 km / h
Teho / Paino suhde: 12,7 / tonni (= 1000 kg) joka oli erittäin hyvä, ellei paras.
Näkyvyys Aids: Optinen
Radio: voidaan asentaa
-------------------------------
Panssarivaunun tärkein ase oli L-10 37 mm ase oli 37 mm Bofors tykki jonka erittäin hyvä ballistinen suorituskyky oli parhaita tuon ajan tykeistä. Panssariammuksen 300 metrin matkalla, ammuksen lähtönopeus oli 870 m/s.Valmistusmaa: Ruotsi
Valmistus vuosi: 1931 - 1932
Määrä: 3 kpl
Paino: 11.5 tonnia
Pituus: 5.2 m
Leveys: 2 m
Korkeus: 2,22 m
Panssarointi: 8-24 mm, hitsatut
Aseistus: 37mm bofors tykki, 2 x 6,5 mm konekivääriä
Miehistö: 4 miestä
Moottori: Nestejäähdytteinen V-12 bensiini / Maybach DSO 8 / 200 hv / 2500 r/pm
Nopeus: 42 km / h
Teho / Paino suhde: 12,7 / tonni (= 1000 kg) joka oli erittäin hyvä, ellei paras.
Näkyvyys Aids: Optinen
Radio: voidaan asentaa
-------------------------------
Tykki oli tehokkaampi, kuin neuvostoliiton ensimmäistenT-26 vaunujen ja saksan Leichtractor panssarivaunuissa. Teoreettinen tulinopeus oli 20 laukausta minutissa.
Tämä riitti pystysuoraan asennetun 40-42 mm panssari levyn läpäisemiseen, Läpäisykyky aleni etäisyyden kasvaessa ja 1000 metrin etäisyydellä se oli 28 mm.
Näin ollen L-10 panssarivaunun Bofors tykki oli yhtä tehokas kuin toiset vastaavat.
Tornissa tykin viereen sijoitettu konekivääri. Siinä oli sama lieriömäinen piipun suojus, kuten vaunun edessä olevalla konekiväärillä.
Ensimmäinen vaunu valmistui 1932, ja vaikka Ruotsin armeija kiinostui vaunuista ja halusi lisää, valmistuksesta luovuttiin taloudellisten ja osaksi teknisten syiden takia.
1940 kaksi tankkia purettiin ja kolmas, ensimmäinen, päättyi väliaikaiseen varastoon.
Se kunnostettiin myöhemmin ja sitä säilytetään Axwall (city) panssarimuseossa.
-----
Stridsvagn m/31 (Landsverk L-10) was a Swedish World War II era tank built by AB Landsverk. It was armed with a 37 mm Bofors gun and a light machine gun, and was equipped with 8–24 mm armor. Only three were built and, despite being highly advanced for the time when World War II broke out, they were dug in as static bunkers.
Impressive machinery for the period. Looks better designed than a Panzer I or II. Best, Dean
VastaaPoistaHello, DeanM.
PoistaYes, this is it.
But: the Swedish own tanks are also based on the Skoda wagons (licence).
Moreover: Germany did not get to cook their own battle tanks, after WW-I
Germany wants to find (public offer metod) some "tractor manufactur (1930 -1934)
Sweden responded this offer, and german adopted this land and industrial
Some parts come (ship cargo) germany
Sweden made firsts Panzer (II + III ?) wagons.
In addition, Sweden made the first Stuka airplanes.
These are Rolls-Royce engines.
Great post! I really didn't know anything about the L10 before!
VastaaPoistaHello, Rodger
PoistaThank you
Swedish tank made many versions.
L-5 is first
This type of German and Swedish co-operation contributed much to
Swedish other industries, such as truck engines and gearboxes
I think that (still) has two good quality manufacturer.
Sweden and Germany.
After these comes the other ...