Vuoden 1941 saksalaisten joukot huomasivat, että näiden pyörillä varustettu kuljetuskalusto oli sopimaton liejuisissa kelirikko olosuhteissa, jotka olivat tyypillisiä venäjän talven alkaessa tai keväällä talven päättyessä.
Vain puoli-tela tyyppiset laitteet pystyivät liikkumaan näissä olosuhteissa, mutta niiden muuntaminen näissä olosuhteissa ja toimiviksi ja operatiivisiin tarkoituksiin käyttävissä tehtävissä olisi ollut mahdoton toteuttaa.
----------------------------------------------------------
Maultier or Sd.Kfz. 3 (en: "Mule") is the name given to series of half-track trucks used by Germans during World War II. They were based on Opel, Mercedes-Benz or Ford trucks.
During 1941 Germans troops discovered that their wheeled transport vehicles were unsuitable for the muddy rasputitsa conditions that marked the beginning and end of the Russian winter.
Maultier | |
---|---|
Type | Half-track |
Place of origin | Nazi Germany |
Service history | |
In service | 1942 - 1945 |
Wars | World War II |
Production history | |
Designed | 1942 |
Specifications | |
Weight | 7.1 tonnes |
Length | 6 m |
Width | 2.2 m |
Height | 2.5 m |
Crew | 2 |
Armor | none |
Engine | 3.6-litre 6-cyl petrol engine(Opel Blitz) |
Speed | 38 km/h |
The Panzer I was out of production at this point, and existing track parts could be used for cost effective conversion of the trucks. The Carden Lloyd suspension was similar to that used by the Universal and Bren-gun carriers.
Most conversions were to Opel trucks, which proved successful in service - although they lacked the overall mobility of purpose-built halftracks. From 1943 the Germans equipped some Maultier trucks with armored bodies, designated SdKfz 4.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.