22.4.2015

Sd.Kfz. 3

Maultier tai Sd.Kfz. 3 (suomeksi: muuli ) nimitys jota käytettiin puoli-tela-autosta joita saksalaiset käyttivät toisen maailmansodan aikana. Ne perustuivat Opel, Mercedes-Benz tai Ford kuorma-autot.
Vuoden 1941 saksalaisten joukot huomasivat, että näiden pyörillä varustettu kuljetuskalusto oli sopimaton liejuisissa kelirikko olosuhteissa, jotka olivat tyypillisiä venäjän talven alkaessa tai keväällä talven päättyessä.

Vain puoli-tela tyyppiset laitteet pystyivät liikkumaan näissä olosuhteissa, mutta niiden muuntaminen näissä olosuhteissa ja toimiviksi ja operatiivisiin tarkoituksiin käyttävissä tehtävissä olisi ollut mahdoton toteuttaa.
Sen sijaan Saksa alkoi rakentaa puoli-tela versioita omiin Opel, Daimler-Benz ja Ford kuorma autoihinsa poistamalla näiden taka-akselit ja asettamalla uudet Panzer 1 tyyppiset telastot Carden Lloyd tyyppisten akselien ja jousitusten tilalle.
----------------------------------------------------------

Maultier or Sd.Kfz. 3 (en: "Mule") is the name given to series of half-track trucks used by Germans during World War II. They were based on Opel, Mercedes-Benz or Ford trucks.
During 1941 Germans troops discovered that their wheeled transport vehicles were unsuitable for the muddy rasputitsa conditions that marked the beginning and end of the Russian winter. 
Only halftracks were able to operate in these conditions, but removing them from their operational purposes for supply duties would have been unworkable. Instead, Germany began to build half-tracked versions of their Opel, Daimler-Benz and Ford trucks by removing their rear axles and placing new driveshafts connected to Panzer I track assemblies with Carden Lloyd type suspension assemblies. 


Maultier
Bundesarchiv Bild 101I-559-1085-07, Italien, Flugzeug Me 323 Gigant, Opel "Maultier".jpg
Opel Maultier exiting a Me-323.
TypeHalf-track
Place of originGermany Nazi Germany
Service history
In service1942 - 1945
WarsWorld War II
Production history
Designed1942
Specifications
Weight7.1 tonnes
Length6 m
Width2.2 m
Height2.5 m
Crew2

Armornone
Engine3.6-litre 6-cyl petrol engine(Opel Blitz)
Speed38 km/h

The Panzer I was out of production at this point, and existing track parts could be used for cost effective conversion of the trucks. The Carden Lloyd suspension was similar to that used by the Universal and Bren-gun carriers.
Most conversions were to Opel trucks, which proved successful in service - although they lacked the overall mobility of purpose-built halftracks. From 1943 the Germans equipped some Maultier trucks with armored bodies, designated SdKfz 4. 
Some of these were armed with 10 tubed rocket launcher Panzerwerfer 42, and were designated SdKfz. 4/1.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.